Waarom kan niet alle staatschulden kwijt gescholden worden

En dat er geen bezuinigingen hoeven te komen enz?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Omdat anderen dat geld geleend hebben en dat moeten ze toch terug krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou heel mooi zijn, want dan hoeft er inderdaad helemaal niet bezuinigd te worden. Maar als jij heel toevallig ooit een paar staatsobligaties hebt gekocht, dan ben je wel de klos. Want dan krijg je het geld dat je uitgeleend hebt aan de overheid ook niet terug.

Ook als je geen staatsobligaties bezit, zul je er op een gegeven moment op achteruit gaan. Want b.v. pensioenfondsen hebben heel veel staatsobligaties in bezit. Als die allemaal waardeloos worden, omdat de schulden worden kwijtgescholden, zul je dat straks zeker merken in de hoogte van je pensioen.

Het kan dus echt niet, behalve als we hier in Nederland net zo'n situatie krijgen als in Griekenland. Maar dat zal dan ook betekenen, dat Nederland zwaar in de financiele problemen zit, en ook nog eens geen geld meer kan lenen. Want niemand leent dan geld meer uit aan de staat, omdat niemand meer zeker is, dat het geld ooit terugkomt. Iedereen zal dan denken: "straks zijn we ons geld weer kwijt".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan prima en gebeurt vaker dan men denkt.
Het werkt alleen iets ingewikkelder dan "dat er dan geen bezuinigingen hoeven te komen."

De meest voorkomende manier is hyperinflatie.
Al het geld (van een bepaalde muntsoort) is dan in korte tijd minder waard. En dan wordt er een nieuwe munt uitgeven, die bijvoorbeeld een factor 1000 meer waard is.
1000 oude munten = 1 nieuwe.
Dat is ook precies wat er in Griekenland zou gebeuren als ze niet in de Euro zaten, want daardoor kan het niet.

De staatsschuld verdwijnt zo, maar jouw spaargeld ook en belangrijker, een groot deel van de pensioenen. Niet alle pensioenen omdat een deel in het buitenland belegd is.

Een andere manier is een default.
Dat is wat er waarschijnlijk binnen een jaar in Griekenland gaat gebeuren. Hoewel het officieel niet zo heet, omdat het op basis van vrijwilligheid zal gaan.
Klinkt minder erg, maar het grote probleem daarvan is, dat daarna niemand meer aan Griekenland geld wil lenen. En omdat ze een tekort hebben, moeten ze daardoor juist extra veel bezuinigingen.

Of het slecht is voor een land, dat is moeilijk van te voren te zeggen, Argentinië heeft het ook doorgemaakt en daar ging het juist goed daarna.