Welke contractvorm kan ik als afsluitend student, die zelfstandig wil gaan werken het beste afsluiten met mogelijke werkgevers? (zie extra uitleg)

Hallo,

Momenteel heb ik 4 jaar HBO gevolgd. Moet nog wat examens in februari herkansen, maar ben verder uitgeschreven voor studiefinanciering etc.

Ik wil dan nu ook gaan werken en wil graag een dienstverlening aanbieden aan makelaars. Het aantal uren dat ik voor elke makelaar per week zal werken, verschilt per week en kan ook soms 0 uur zijn per week.

Welke contractvorm kan ik het beste afsluiten met de mogelijke afnemers?

Ikzelf dacht aan:
- meerdere nulurencontracten

of

- inschrijven als zzp'er. Echter naar ik me vaag kan herinneren, zitten hier risico's aan omdat er een kans bestaat dat ik mijn studieschuld dan terug moet betalen. Kan hier helaas verder geen info over vinden via Google.

Graag hoor ik van jullie welke kijk jullie hierop hebben.
Mocht er nog meer info nodig zijn, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt!
Sander

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er spelen hier meerdere zaken. Studiefinanciering hoef je alleen terug te betalen als je in een gegeven jaar over de bijverdiengrens heen komt. Die is 13000 nogwat euro en het salaris dat je verdient wordt hier tijdsevenredig mee vergeleken. (Verdien je in het jaar dat je stopt met je studie bijvoorbeeld 20K en heb je 3 maanden studiefinanciering ontvangen, dan heb je voor de IB groep (3/12)*20K = 5000 euro verdient en hoef je niets terug te betalen. Hoe je dit geld verdient, d.w.z. in loondienst of ondernemersschap maakt niet uit, de IB groep kijkt naar het bedrag.
Dan je vraag met betrekking tot de te kiezen arbeidsrelatie. Meerdere nulurencontracten is een optie, zorg dan wel dat er niet meer dan 1 rekening houd met je heffingskortingen, anders kun je een (wellicht zelfs forse) naheffingsaanslag van de belastingdienst verwachten na het doen van je aangifte inkomstenbelasting over dit jaar.
Meerdere nulurencontracten is echter niet het fiscaal meest gunstigste, dat is het ondernemersschap. Hiervoor moet je een verklaring arbeidsrelatie aanvragen bij de Belastingdienst en de vragenlijst invullen. Of je ook als ondernemer erkent wordt hangt af van je antwoorden in de vragenlijst. Je wordt in de regel als ondernemer gezien als je zelf alle risico's van je werk draagt, facturen verstuurt, een boekhouding bijhoudt etc. Je betaalt dan minimaal 12% minder belasting en als je minimaal 1225 uur aan je onderneming besteed kun je nog een duizenden euro's belastingvrij verdienen. Daarnaast kun je de btw aftrekken van diverse zaken die je voor je onderneming aanschaft en daar kun je altijd leuk mee spelen. Kortom, je houd zelf veel meer van je verdiende geld over. Dit is wel een hele verkorte uitleg, zorg dat je iets meer uitleg krijgt voordat je hier aan begint.
MAAR: Ondernemersschap brengt ook de nodige administratieve verplichtingen met zich mee (Boekhouding bijhouden, inschrijving KvK, BTW aangiften, jaarrekening opstellen, uitgebreidere aangifte IB etc.) dus je moet wel goed overwegen of dat is wat je wil. Het kost immers ook tijd om te doen of geld om te laten doen, dus als je niet zoveel verdient met je klussen dan moet je de kosten afwegen tegen de baten. Daarnaast ben je als ondernemer niet in loondienst, dus heb je geen dekking vanuit de sociale zekerheid (WW/WIA), bouw je geen pensioen op (Moet je zelf doen) en betaal je zelf de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet (Die je in loondienst verplicht vergoed krijgt).
Hoe dan ook, succes!