hoeveel kan ik vragen met heitje voor karweitje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een heitje is een kwartje uit de gulden tijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat ik hier nooit kinderen voor de deur krijg, lijkt me best handig om voor zooo weinig geld best heel wat gedaan te krijgen. Kan ik tenminste ECHT genieten van mijn vrije tijd zonder die stomme afwas, bed opmaken, stofzuigen enz enz...

Antwoorden (5)

Niks, dat bepalen de mensen zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ex padvinder vind ik dat toch een correct antwoord. Ik vroeg altijd een heitje en kreeg soms een gulden of een rijskdaalder. Je vroeg er niet om, maar kreeg loon naar werken. Dat is ook het idee van een heitje voor een kwarweitje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Baghera, een heitje was vroeger een kwartje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Calig Ik denk dat Baghera dat wel weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Calig: in feite was het 5 stuivers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad: een kwartje, 25 cent dus.
Een heitje wil zeggen: een kwartje. Nou bestaan kwartjes niet meer. Je moet dus een vergelijkbaar geldstuk vragen voor een karweitje.
Laten we er van uitgaan dat alles twee keer zo duur is geworden en dat een beetje gul omgerekend een muntstuk van 50 cent in de richting komt.

Het ligt er natuurlijk wel aan wat je daarvoor presteert.
Een hele tuin aanharken brengt natuurlijk meer op. Je kunt tevoren aangeven dat het voor de scouting is. Niemand zal je dan met een kluitje in het riet sturen.

Je kunt ook tevoren vragen wat ze je willen geven voor het werk dat je aanpakt. Zelf zou ik in dit geval geen prijs noemen, dat hoort niet bij "een heitje voor een karweitje".
Succes hoor!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou nou nou. Een beetje gul omrekenen is het zeker. Volgens jouw berekening is alles ruim vier keer zo duur geworden (als je de oorspronkelijke wisselkoers van 1 euro = 2,20471 gulden aanhoudt).
Ivana
12 jaar geleden
Nielx, ;-) Ach de levensstandaard ligt ook hoger dan in de tijd van het heitje. Had ik dan 30 cent moeten zeggen? Daar bukt een jong mens niet eens meer voor als ze dat op straat zien liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De euro is al tien jaar geleden ingevoerd. Je kunt nu echt niet meer aankomen met wisselkoersen van die tijd. Heitje voor een karweitje is zó uit de tijd. Het is ooit zo genoemd omdat het leuk rijmt, natuurlijk. Flauw dat mensen hier antwoorden dat je 'een kwartje' zou moeten krijgen. Ik heb jaren in het bestuur van scouting gezeten, en een jaar of tien geleden hadden we het er al over of we de actie niet moesten omdopen naar 'knaak voor een taak'. Het is echt triest dat er mensen zijn die kinderen van acht jaar een hele stoep laten schoonpeuteren met een aardappelschilmesje en ze dan afschepen met een kwartje. Het gaat erom dat de clubkas (scouting draait bijna alleen op vrijwilligers, subsidie en contributie zijn nodig voor onderhoud aan materialen en gebouw en kampkosten) gespekt wordt en dat de kinderen daar een bijdrage aan leveren. Andere organisaties gaan gewoon met collectebussen langs de deuren- moet je eens opletten hoe leuk de collectant het dan vindt als je er een muntje van 20 cent in doet. Mijn advies: noem het geen 'heitje voor een karweitje' meer. Als je een grote klus moet doen, vraag dan van tevoren hoeveel die oplevert. Is het te weinig, jammer dan- je hebt maar een paar uur de tijd op zo'n dag en die moet je goed besteden. Vraag je leiding anders om hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed advies Hanneke. In mijn jeugd, jaren 80 hadden we ook al "Heitje voor een karweitje, knaak voor een taak. Ik vond het altijd een leuke actie.
Een kwartje toen de gulden nog bestond. Maar ik denk dat dit nu wel in verhouding staat met 25 eurocent.
12 jaar geleden
Een heitje is een kwartje (25 cent), uit de guldentijd. Hier de "volksbenamingen" voor diverse munten en bankbiljetten: De munten en bankbiljetten van de gulden hebben volkse namen gekend, die met de komst van de euro grotendeels zijn verdwenen. Alleen de termen dubbeltje en stuiver worden tegenwoordig ook gebruikt voor de munten van 10 en 5 eurocent.

Spie (1-centmunt)
Stuiver (5-centmunt)
Dubbeltje (duppie) (10-centmunt), hoe een dubbeltje rollen kan
Kwartje (maffie[4], heitje (waarnaar de uitspraak: heitje voor 'n karweitje)) (25-centmunt)
Gulden (piek, pegel, pop) (Nederlandse 1 gulden)
Daalder (lammetje) (1½-guldenmunt)
Rijksdaalder (knaak, riks, achterwiel) (2½-guldenmunt)
Vijfje (Bas, Dikke stuiver, Joeter, Fiets (2 rijksdaalders)) (5-guldenmunt)
Vijfje (5-guldenbiljet)
Tientje, (joetje, mattenklopper, prent) (10-guldenbiljet)
Geeltje (25-guldenbiljet; een eerdere versie van 1861-1909 had een gele kleur)
Zonnebloem, bram, brammetje (50-guldenbiljet)
Meier, mutje, snip, bank(ie)/bankje (100-guldenbiljet)
Vuurtoren (250-guldenbiljet, met een afbeelding van de vuurtoren van Haamstede)
Rooie rug of rug (1000-guldenbiljet, dat later echter groen werd)
Bronnen: