Kan een uithuisgeplaatst kind een uitkering krijgen/zijn hun ouders verplicht financiële steun te geven? -oftewel: hoe kan zo'n kind aan geld komen?-

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ouders zijn tot de leeftijd van 21 verplicht om hun kind financieel te onderhouden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat geldt uiteraard alleen voor levensbehoeftes (eten, drinken, etc.) en studie. Niet voor die nieuwe Mercedes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, weet u toevallig ook waar ik meer informatie hierover kan vinden? want ik probeer iemand te helpen die uit huis geplaatst is en niet goed weet waar ze moet beginnen met zoeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet perse voor de levensbehoeftes... Ik heb vanaf mijn 18e gewoon alles zelf moeten betalen.. eten, drinken, studie etc... Het heeft meer te maken dat als je schulden maakt, en je komt in de problemen, dan kunnen de ouders aangesproken worden hierop. Zo heb ik het begrepen, en anders zijn vele vrienden van mij, inclusief mijzelf, wel erg bijgenaaid door onze eigen ouders ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mueslibar: dat is pertinent onjuist. Ouders kunnen niet aangesproken worden op schulden van hun kinderen. Dat wil zeggen: kinderen onder de 18 kunnen in de regel geen schulden maken en kinderen boven de 18 zijn zelf verantwoordelijk voor de schulden. Een kind kan, als het deze schulden gemaakt heeft om primaire behoeften van te betalen, wel bij de ouders aankloppen omdat deze tot het 21 levensjaar geacht worden om in het onderhoud van hun kinderen te voorzien. Hiervoor geldt wel dat als het kind zelf een inkomen (of studiefinanciering) heeft dat dit in mindering gebracht moet worden op de bijdrage aan het kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, meer kan ik je er echt niet over vertellen. Ik heb hele lieve ouders die mij onderhouden, dus ik heb er nog nooit naar hoeven zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Informeer bij het maatschappelijk werk of een Juridisch Loket.
Zelfs als ze uit de ouderlijke macht ontzegt zijn, zijn ze verplicht om tot het 21e jaar het kind te onderhouden. Behalve als het getrouwd is.