De WW-uitkering bestaat uit 70 % van je laast verdiende loon wordt er dan uitgegaan van je brutto of netto loon?

Toegevoegd na 12 minuten:
en is hier alles al van af of is 70% echt wat ik over hou?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is er wel een maximumbedrag verbonden aan die 70%-regeling. Iemand krijgt dus geen 70.000 euro in de ww als hij voor die tijd een ton verdiende, maar helemaal zeker weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, over het inkomen boven het maximum premieloon wordt ook geen premie berekend.

Antwoorden (6)

Bruto loon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Loon is altijd brutto dus ook bij de ww. Daar houden ze bij de uitkering ook gewoon alles in en keren jou netto uit wat er overblijft.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En je krijgt je vakantiegeld ook uitbetaald met de vierwekelijkse betalingen mee, laat je daar niet door in de luren leggen...
Ik wil daarop nog aanvullen dat je de eerste 2 maanden dat je werkloos bent recht hebt op 75% en na 2 maanden recht hebt op 70% van je bruto dagloon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de bron, de site van het UWV kun je alles vinden over ww uitkering.

Bij de dagloonvaststelling telt niet alleen uw brutoloon mee, maar ook andere loonelementen als bijvoorbeeld vakantiebijslag, eindejaarsuitkering, 13e maand, ploegentoeslag. Dus alles wat uw SV-loon vormt. Spaarloon, pensioenpremie en onkostenvergoeding tellen niet mee omdat dit geen SV-loon is.
Er geldt wel een maximumdagloon voor de uitkering.

Maximumdagloon
Maximum voor de berekening van de uitkeringen vanuit de Ziektewet, de Werkloosheidswet (WW), de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO), de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) en de Wet arbeid en zorg (WAZO).
€ 190,32
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ter aanvulling op alle juiste antwoorden hiervoor is dat door de progressie in de belasting (de belasting neemt meer dan evenredig toe) je netto meer dan 75 % resp.70% zal ontvangen dan voorheen.
Omdat de uitkering lager is dan zal de belastingdruk waarschijnlijk afnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Kelvinklein,

Bij de berekening van je WW wordt uitgegaan van je brutoloon en andere loonelementen. Je houdt met een WW-uitkering meestal minder over dan 75% of 70% van je laatstverdiende loon.

Dit reden hiervoor is dat voor de WW een dagloon wordt vastgesteld. Dit dagloon is een gemiddelde van je laatstverdiende loon in het jaar voordat je werkloos werd.

Het WW-dagloon is als volgt berekend.
Het Sociale Verzekeringsloon (zie loonstrook) van het jaar voorafgaand aan je werkloosheid gedeeld door 261.

Van dit WW-dagloon krijg je de eerste 2 maanden 75%.
De 3e en eventuele vervolgmaanden is de WW 70% van dit WW-dagloon. Er geldt een maximumdagloon voor de uitkering.

Wil je alvast berekenen hoeveel uitkering je ongeveer krijgt als je werkloos wordt? Ga dan naar de rekenhulp WW.

Actuele informatie en de rekenhulp vind je hier: http://bit.ly/raygTj

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare