Wat is redelijk om te vragen als vergoeding voor het maken van een website?

Een vriend van mijn broer wil een website laten ontwikkelen door mij. Het zal geen hele omslachtige website worden, maar ik denk wel dat ik er toch best een tijdje mee bezig zal zijn. Hoe kan ik een kostenplaatje maken? Bedrag per uur rekenen? Of gewoon een totaalbedrag?
Kortom, wat is redelijk om te vragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Bedenk wat jij per uur wilt verdienen. Schat dan in hoeveel tijd je nodig zal hebben om het te bouwen. En biedt dan de complete bouw aan voor dat bedrag.

Toegevoegd na 14 minuten:
Er zijn dus mensen die dit geen antwoord vinden. IK kan niet inschatten of jij 16 bent of 35.

Als je 35 bent, dan wil je graag rond de 25 euro per uur verdienen. Dat zorgt ervoor dat je je salaris, belastingen en verzekeringen kan afdekken. Een basis site zonder franjes met 4 pagina;s kost een beetje ervaren ontwikkelaar 1 1/2 dag werk. Dat zijn 12 uur. Dan kom je dus op 300 euro uit.

Ben je 16 en vind je 4 euro al een mooi salaris omdat jij geen kosten hebt, maar ook geen ervaring op tafel kan leggen, dan kost het je misschien wel een week werk. Kom je op 40 uur uit. 40 * 4 = 160 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet een vast bedrag, en geen bedrag per uur rekenen, ik zal je proberen uit te leggen waarom!

Er zijn jongens (net als jou) die een website in bijvoorbeeld 3 uur in elkaar zetten, dat jij voor diezelfde website bijvoorbeeld 8 uur werk aan hebt, komt omdat je nog niet ervaren bent zeg maar.

Ook is het van belang in je "jonge" webdesign leven, dat je in het begin aan goedkope projecten werkt, waardoor je veel opdrachten krijgt en veel ervaring opdoet.
Ook als je later bijvoorbeeld (als baan of als bijbaantje) websites wilt maken voor bijvoorbeeld bedrijven, zullen zij je om een aantal websites vragen waarvan jij de maker bent.

Als je een bedrag per uur gaat rekenen, zal je altijd duurder uit zijn dan designers die veel meer ervaring dan jij hebben. Waardoor je niet veel opdrachten zal krijgen.

Daarnaast is het de vriend van je broer.. dus is een "vriendenprijsje" normaal lijkt mij.
Uit ervaring weet ik dat (geen omslachtige websites) verkocht worden voor 100/150 euro.

Als je met de site 30 uur bezig bent, verdien je misschien maar 5 euro per uur.. maar het is een investering die je later zult terugverdienen dankzij de ervaring die je opdoet!:)

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
100€ ? Ligt eraan ofdat je een vriendenprijsje wilt rekenen of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het ongeveer berekenen met deze site.

http://www.ersite.nl/index.php/kostenwebsite-berekenen/