overlijdensrisico verzekering ga ik opzeggen nu hebben ze toe stemming nodig van de geld verstrekker.Wat bedoelen ze daar mee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk heb je die overlijdensrisicoverzekering gekoppeld aan een lening, bijvoorbeeld aan een hypotheek. De leningverstrekker eist dat vaak, want als jij overlijdt zul je de lening niet meer afbetalen, en dat is voor hen een risico. Daarom eisen ze dat je een overlijdensrisicoverzekering afsluit, en wel zodanig dat die verzekering niet aan jouw erfgenamen uitkeert, maar aan de leningverstrekker.

Dit heet verpanding: jouw overlijdensrisicoverzekering is verpand aan de lening die je hebt afgesloten.

Om die reden mag je zo'n overlijdensrisicoverzekering niet zomaar opzeggen. Want als je dan zou overlijden, kan de leningverstrekker naar zijn geld fluiten.

Je moet dus de leningverstrekker vragen of je de overlijdensrisicoverzekering mag opzeggen. Als ze dat goedvinden: prima. Als ze dat niet goedvinden, kun je vragen of je wel een andere overlijdensrisicoverzekering mag aansluiten. Bijvoorbeeld bij een goedkopere aanbieder, en/of voor een lager bedrag. In dat geval moet je de nieuwe verzekering verpanden aan de lening, en dan mag je de bestaande verzekering opzeggen.

9 jaar geleden
gvrox
9 jaar geleden
Net 29 seconden sneller met een uitgebreider antwoord, + :)
Cryofiel
9 jaar geleden
Dan moet je even controleren of je deze overlijdensrisicoverzekering nu aan je nieuwe hypotheek hebt verpand. Zo ja, dan geldt het bovenstaande. Zo niet, dan weet de verzekeraar kennelijk niet dat de verzekering is verpand aan een niet meer bestaande hypotheek - en dat dus de verpanding niet meer van toepassing is. Je zou hen dan de bewijsstukken moeten sturen waaruit blijkt dat de hypotheek waaraan de verzekering oorspronkelijk was verpand, niet meer bestaat.