omdat mn werk ophield heeft mn baas mn overuren/vakantiegeld uitbet. waardoor ik nu alle huursubs. terug moet betalen is dat correct?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als je de overuren niet in vrije tijd hebt opgenomen, is de uitbetaling op zich correct.
Je hebt over dat jaar toch ook meer geld gehad waardoor je inkomen en dus draagkracht groter was. Je had dan bij de Belastingdienst tijdig aan de bel moeten trekken. Dat is een verplichting.
Omdat de oorzaak van het einde van de dienstbetrekking niet bekend is, kunnen we niet zeggen dat iemand anders dan jijzelf aansprakelijk is.
Je kunt aan de Belastingdienst vragen om een betalingsregeling. Bij voorbeeld in 12 maanden terugbetalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij klopt daar niets van. Je huurtoeslag wordt toch bepaald aan de hand van je bruto jaarinkomen? Daar zit vakantiegeld in ieder geval bij. Je zou dan onwaarschijnlijk veel overuren moeten draaien om niet meer in aanmerking te komen voor huurtoeslag. Maar misschien zat je met je inkomen nog net onder de grens, en nu met je overuren net erboven. Dan zou het kunnen kloppen. Er zijn meerdere sites waarop je het kunt berekenen. Ik zou overigens z.s.m. bezwaar aantekenen tegen dit besluit. Dit moet je binnen 6 weken doen. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt wel degelijk.
Bezwaar aantekenen heeft geen zin.
Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat erg zeg.. ik hoop dat het gecompenseerd is met je VT.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huurtoeslag wordt berekend over je verzamelinkomen van het jaar.Niet het brutoinkomen.
Ja dat is correct.
De huursubsidie wordt berekend over het totaalinkomen,dus ook het geld verdiend met overwerk wordt meegerekend.
Ik heb zelf met deze situatie te maken gehad enkele jaren geleden en bezwaar aangetekend,maar kwam er niet onderuit.
Ik vond het ook vreemd dat mijn overwerkverdiensten op deze manier werden "wegbelast" want zo zag ik het.
Ik ben zelfs mijn hele huursubsidie kwijtgeraakt en zag het eigenlijk zo dat ik voor de overheid aan het overwerken was.
Helaas het is niet anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt dat je ex-werkgever dit uitbetaald. Het klopt dus ook dat je inkomen dan wat hoger ligt.
Het klopt NIET dat huurtoeslag wordt berekend over je brutoinkomen, ze pakken je verzamelinkomen*.

Als je geen aangifte ib doet zal het brutoinkomen je verzamelinkomen zijn. Doe je wel aangifte en heb je aftrekposten dan is je verzamelinkomen lager. Huurtoeslag (definitief)wordt berekend in het nieuwe jaar als je je aangifte heb ingediend.
daarom vraag ik me af...van welk jaar moet je terugbetalen en wanneer heb je de uitbetaling gehad?

Overigens zou ik u willen aanraden om met de toeslagen altijd het inkomen hoger in te schatten(elk jaar een wijziging doen) hiermee heeft u minder risico dat u moet terugbetalen en meer kans dat u terugkrijgt.

* verzamelinkomen=bruto-fiscale aftrekposten (denk aan ziektekosten,levensonderhoud enz.)

Ik hoop dat u meer informatie heeft zodat ik een beter antwoord kan geven op u vraag.

Fijne dag!
Ilona