ik heb mijn adreswijziging vandaag, 2 jaar na verhuizing doorgegeven aan de GBA, kan ik nu de hyptheekrenteaftrek nog terug vragen?

woonde voorheen nog bij mijn ouders, heb de afgelopen jaren nog helemaal geen belastingaangifte gedaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Hypotheekrente kan je aftrekken als sprake is van een "Eigen woning". Bij het bepalen of een woning waar jij hypotheekrente voor aftrekt echt een "eigen woning" is in de zin van artikel 3.111 van de wet IB 2001 moet worden gekeken naar de feitelijke omstandigheden; oftewel: er wordt niet gekeken waar je ingeschreven staat, maar waar je feitelijk gewoond hebt.

Zolang je aannemelijk kan maken dat je feitelijk in die woning gewoond hebt en je daarvoor hypotheekrente betaald hebt kan je dat gewoon opgeven bij de belastingdienst. Het beste kan je voor de jaren waarin je hypotheekrente wil aftrekken een aangifteformulier downloaden op de site van de belastingdienst. Houd er rekening mee dat in het jaar van de aankoop van je huis ook andere kosten aftrekbaar zijn (afsluitprovisie, een gedeelte van de kosten van de notaris) en zorg dat je in ieder geval de WOZ-waarde van de woning opgeeft bij het eigenwoningforfait.

Als je de aangifte niet snapt of hulp nodig hebt raad ik je aan even bij een belastingadviseur langs te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt altijd je aangiften binnen 5 jaar doen. Je krijgt dan het geld met terugwerkende kracht. Doen! Zonde om niet te laten.

Succes!