Schulden. Tussen wal en schip, waar kunnen ze terecht?

Mijn schoonzoon en dochter + 2 kids hebben een zware schuldenlast. Ze kunnen nog net het hoofd boven water houden en hun rekeningen betalen maar komen zo niet van hun schulden af. schuldsanering is alleen mogelijk als ze hun koophuis gedwongen wordt verkocht, maar ze komen dan nog veel dieper in de schulden. Voor het huis is jaren geleden een tophypotheek afgesloten. De verkoop in deze tijd is al problematisch en er zou al verlies op geleden worden met een gewone verkoop. Stel er wordt gedwongen verkocht.
Dan wordt er waarschijnlijk een huurhuis toegewezen, maar krijgen ze met verhuiskosten en dergelijke te maken. Inmiddels hebben ze ook een bkr registratie doordat iemand van de gemeente bij de schuldeisers navraag heeft gedaan om mee te werken aan butgetering. 1 creditcardschuldeiser wilde niet mee werken dus nu zijn ze weer terug bij af en is het cirkeltje weer rond, net alles af kunnen lossen met hoge rente, maar geen oplossing want je wordt alleen geholpen als het water je aan de lippen staat en je schulden problematisch zijn. Wie weet waar je het beste terecht kan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn zoveel dingen die er over te zeggen zijn. 2500 karakters is niet voldoende. Allereerst zou ik zeggen: lees je eens in over de regelingen van schuldhulpverlening. Kort gezegd zijn er twee trajecten: de budgethulp en de schuldsanering. Het lijkt erop dat jouw dochter en haar gezin bij de budgethulp terecht gekomen zijn. Dat moet ook, dat is altijd de eerste stap, maar ik vind het vreemd dat iemand van de budgethulp contact opgenomen heeft met de schuldeisers.

Allereerst moet jouw dochter het budget op orde krijgen. Zet alle inkomsten en uitgaven op een rij. Geef bij de uitgaven altijd de prioriteit aan woonlasten, energie, water en boodschappen. Vervolgens ga je kijken naar de andere vaste lasten. En met kijken bedoel ik: snoeien. Zeg abonnementen op, maak minder autoritjes, koop geen speelgoed meer, enzovoort. Jouw dochter en schoonzoon moeten in dit stadium al pijnlijke keuzes maken: dit is een voorwaarde voor de minnelijke en wettelijke schuldsanering. Keuzes maken betekent ook: meer gaan werken, ook al ben je niet altijd thuis als je kinderen thuis van school komen, of ander werk zoeken, zodat je je auto weg kan doen. Veel dingen hebben pas op een langere termijn effect, maar het is wel belangrijk daar vlot mee te beginnen.

Pas als het budget op orde is ga je beginnen met het aanpakken van de schulden. Dat betekent ook even dat ze nu emotioneel moeten accepteren dat ze de schulden niet op kunnen lossen. Maak een lijst met schuldeisers en tel de huidige schuld op. Tel de hypotheek niet mee, maar een betaalachterstand wel. Vervolgens bekijk je het budget en bepaal je of de schulden problematisch zijn. De definitie hiervan is dat je ze in drie jaar niet af kan betalen (drie jaar is de minimumtermijn van de wettelijke schuldsanering). Als ze per maand 100 euro over houdt na alle lasten, dan kan ze in 36 maanden 3600 euro aflossen. Is het meer en valt er op het budget niet te besparen? Dan ga je naar de schuldsanering toe en overleg je de cijfers. Zij moeten het dan wel oppakken.

Verder: ik ben het met je eens dat het verkopen van het huis in dit stadium niets oplost. Mocht deze in de WSNP (het wettelijke traject) verkocht worden, dan valt de restschuld binnen dit traject en zorgt dit dus niet voor extra lasten. Dat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga nog even verder: Als je alle informatie op een rij hebt, dan moet je naar de schuldhulpverlening in de gemeente. Probeer duidelijk te maken dat je in het schuldhulptraject wil komen. Door te laten zien dat je inzicht hebt in je budget en je schulden kan je sneller hierdoor geholpen worden en voorkom je dat je eerst langs de afdeling budgetbeheer gestuurd wordt. Mocht jouw dochter nou problemen hebben met het krijgen van inzicht in de financiën van haar gezin, dan kan je overwegen om te kijken of je gebruik kan maken van vrijwilligers van de thuisadministratie. Deze organisaties werken vaak plaatselijk, dus je moet wel geluk hebben. Kijk eens hier: http://www.steunpuntthuisadministratie.nl/client/1/?websiteid=1&contentid=168 Deze vrijwilligers hebben vaak meer tijd voor de 'klant' dan dat de gemeente heeft. En ze hebben ook de (directe) connecties met de schuldhulp, zodat ook zij het gezin klaar kunnen stomen om in een schuldsaneringstraject te gaan. Tot slot nog iets wat je goed moet overwegen. Vroeg of laat gaat ook je werkgever op de hoogte komen van de problematiek. Als je een goede relatie met je werkgever hebt, dan kan het nuttig zijn om te kijken of die wat voor je kan betekenen. Hij wil immers een werknemer zonder persoonlijke problemen. Zo kan hij bijvoorbeeld overwegen professionele schuldhulpverlening in te huren. In Rotterdam is bijvoorbeeld Humanitas Financiële hulpverlening die op initiatief van werkgevers schuldhulpverlening biedt. Neem eens contact op met de vertrouwenspersoon: die kan adviseren over de beste keuze. Maak natuurlijk wel zelf altijd een inschatting: is je werkgever hoogstwaarschijnlijk onwelwillend, dan moet je het niet doen. Nog één keer kort: het begint bij inzicht, dan komt verandering, dan komt acceptatie van de schulden en uiteindelijk komt het oplossen van de schulden (door een betalingsregeling of een sanering).

Andere antwoorden (4)

Oei dit probleem is wel heel groot maar misschien is dit een oplossing.
Nu weet ik niet hoe groot hun huis is maar als ik hun was ging ik een kamer verhuren.
Voor een vaste bewoner of als B&B, het brengt extra geld in het laatje en dan kunnen ze daar de schulden mee aflossen.
Ik hoop dat ze er wat aan hebben.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik hoop dat ze ook een kasboek bij gaan houden over hun inkomsten en uitgaven patroon, het helpt als ze goedkoper gaan winkelen, abonnementen opzeggen, een tijd geen alcohol of snoep kopen enz.
Ooit heb ik een kasboek gemaakt voor een vriendin die met haar gezin ook in de problemen kwam.
Ze moesten 2 jaar lang alle luxe achterwege laten en toen waren ze helemaal uit de problemen.

Toegevoegd na 34 minuten:
Bestaat er nog een mogelijkheid dat 1 van de ouders ze een lening geeft?
Of een schenking in termijnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou met toch bij de WSNP melden dat is de schuldsarnering die je hierbij kan helpen, zei weten precies hoe en wat om tot een oplossing tekomen.
Neem in ieder geval alvast een maatschappelijk medewerker van de sociale dienst in de arm die je verder kan helpen in dit traject.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met WSNP ben je wel je koophuis kwijt maar ook met 3 jaar van je schulden af.je krijgt dan leefgeld en betalingen worden overgenomen.alle post gaat dan via hun even slikken wel maar je houd een dak boven je hoofd en je weet dat je er met 3 jaar van af bent.geen huis betekent vaak(vroeger weet niet nu nog zo is) ook je kinderen kwijt .toch iets om over na te denken.verhuizen is soms goedkoper je spullen laten opkopen en in ander huis opnieuw beginnen tweedehands of kijk naar sites als gratis op te halen of gratis af te halen.kom je een heel eind. eten hou je ook door leefgeld en voor schoolgeld hebben ze ook een oplossing.het zal wel fietsen worden.veel sterkte en succes!
een budgetcoach in de armen nemen lijkt me ook zeer nuttig het leefpatroon zal moeten worden aangepast is het medische redenen zijn daar ook opties voor,die ken ik alleen niet goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn tegenwoordig budget-coaches. Mensen die ervoor gestudeerd hebben en kunnen helpen met het op orde krijgen van het budget. Want zélf achter die papieren gaan zitten terwijl je het overzicht kwijt bent en het liefst huilend met je hoofd onder een kussen op bed gaat liggen zal hem. realistisch gezien, niet worden. Kijk bv eens op www.hetisjouwgeld.nl . Betrouwbare mensen met kennis van zaken!
succes!