Hoeveel maanden moet je in het GBA ingeschreven staan om belastingplichtig te zijn in Nederland?

Ik ben namelijk per oktober 2009 inschreven in het GBA, maar ik kan niet meer aarden in Nederland en wil vertrekken. Nu moet ik mij weer uit laten schrijven uit het GBA. Ik ben benieuwd of dat ik dus belasting plichtig ben nu dat ik niet langer dan 4 maanden in Nederland zal verblijven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over welke vorm van belasting heb je het?

Het beste antwoord

De bovenstaande beantwoorder heeft geen gelijk. Het is evenwel wel een vraag, waarbij ik meer moet weten. Was je hiervoor Nederlands of buitenlands belastingplichtige. Was je belastingplichtig in het land van herkomst. In het laatste geval dat je voordien belastingplichtig was in jouw vorige land, dan kun je als een speer vertrekken, zonder dat je hier hoeft af te rekenen, maar als je inkomen uit Nederland hebt, dan komen er wel wat meer dingen bij kijken. Het hangt dus volledig af van de situatie voordat je in NL kwam. Zend desnoods maar een bericht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zit natuurlijk ook met je zorgverzekering
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt dat je er verstand van heb. Ik heb een paar jaar in het buitenland gewoond (geen EU land) en daar ook mijn WAO uitkering meeverhuist. Ik was van plan om in Nederland te verblijven om een familie bij te staan die een hele moeilijke tijd doormaakt nu. (medisch) Maar nu dat ik Nederland ben blijkt dat ik niet kan wennen en verschrikkelijke heimwee heb. Ik wil dus terug. Ik wacht nog op het ok van de uitkerende instantie. Ik had me ingeschreven in het GBA 7 Okt. en ik wil mij in Januari uit laten schrijven, zodra ik het ok heb om mijn WAO mee te verhuizen. Mijn vraag is dus of ik over de periode dat ik in Nederland ben geweest belasting moet afdragenen dus een aangifte moet doen. In principe wordt dat al automatisch van mijn AOW uitkering ingehouden. Maar ik wil achteraf geen onaangename verrassingen bij de inkomstenbelasting en dergelijke. Hopelijk heb je nu een beter beeld van mijn situatie.

Andere antwoorden (1)

Ik neem in ieder geval aan dat je het niet over inkomensbelasting hebt, want in dat geval heeft de GBA er niet direct mee te maken.

Ik gok erop dat je gemeentelijke belastingen en dergelijke bedoeld.
Ik ben voornamelijk thuis in de waterschapsbelastingen en die kunnen ze periode-afhankelijk heffen, in dit geval zou je dus 4 maanden aan WVO-W belastingen moeten betalen, maar ja, als je weer vertrekt en je laat geen adres achter, dan zullen de belastinginstanties je toch niet weten te vinden, dus in dat geval zou ik zeggen: "Maak je niet druk".