Kan iemand mij vertellen hoe het kan dat mijn werkgever iedere maand € 2250,00 netto mee naar huis neemt maar wel zorg- en huurtoeslag krijgt?

Ik begrijp dat het iets te maken heeft met het bedrijfsresultaat maar vind het wel erg krom. Iemand die veel minder verdiend en veel minder bedrijfvoordelen heeft krijgt het niet!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Zorg - en huurtoeslag gaat over het belastbare/verzamel inkomen van hem en zijn eventuele partner.
Dat is iets heel ander dan een bedrag van het tegoed bij het bedrijf (te vergelijken met het opnemen van een bedrag van een bankrekening) opnemen. Het hoeft geen salaris te zijn van de BV. Dat kan zelfs niet als het zijn eenmanszaak of firma is. Daar kan hij niet in dienst zijn.
Je hebt niet het volledige overzicht, maar als je op goede gronden toch vreest dat de overheid/belastingdienst " getild" wordt dan kan je dat daar melden.
Ik hoop voor jou dat het goed gaat met het bedrijf van je werkgever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat het erg verwarrend is. Ik zal dan ook proberen het op een zo inzichtelijk mogelijke manier uit te leggen.

Ik ga er vanuit (gezien jouw vraag) dat jouw werkgever een eenmanszaak of vof heeft (even voor de duidelijkheid: iemand met een eenmanszaak kan gewoon personeel hebben). Iemand die een emz of vof heeft krijgt winst uit onderneming. Deze winst wordt in de aangifte inkomstenbelasting aangegeven en daarna wordt er gekeken welke aftrekposten er zijn alvorens het belastbare inkomen bekend is. Dit belastbare inkomen is de basis voor de berekening van zorg- en huurtoeslag.

Iemand die winst uit onderneming geniet heeft het voordeel dat er aardig wat extra afrekposten zijn voor de berekening van het belastbaar inkomen. Zo zijn er starters- en zelfstandigenaftrek en mkb-winstvrijstelling. Door dit soort zaken kan het belastbaar inkomen aardig worden gedrukt. Daarnaast kan het zijn dat er in de onderneming veel fiscale elementen zijn die zorgen voor een lagere winst op papier (bijvoorbeeld afschrijving). Ook zaken als FOR (fiscale oudedagsreserve) en AOV-premies kunnen het belastbaar inkomen aardig drukken.

Het kan dus voorkomen dat de onderneming genoeg liquide middelen heeft om de eigenaar iedere maand € 2250 in prive kunnen laten opnemen terwijl zijn winst een stuk lager ligt. Het is lijkt inderdaad erg krom. Waar je wel rekening mee moet houden is dat mensen die in loondienst werken iedere maand verzekerd zijn van een vast inkomen. Iemand met een eigen zaak loopt ondernemersrisico en is dus nooit verzekerd van een goed inkomen. Daarvoor zijn al die fiscale voordelen in het leven geroepen.

Overigens ben ik wel van mening dat als iemand stelselmatig veel teveel geld naar prive overmaakt dit niet goed is voor de toekomst van het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met 2250,- netto bedoelt dat hij 27.000,- per jaar verdient na belasting dan klopt er waarschijnlijk iets niet.
Ik denk echter dat je ziet dat ie 2250,- meeneemt, maar dan is dat Bruto. Met een meewerkende of weinig verdienende vrouw, zelfstandigenaftrek en eventueel nog wat andere aftrekposten zou ie wel eens ver kunnen komen.

Om hier met meer zekerheid antwoord op te kunnen geven, moet je met veel meer informatie komen.
En wat bedoel je met bedrijfsvoordelen, de echte voordelen zijn belast, of heb je het over aftrekposten?

Verder lijkt het veel geld, maar dat valt tegen.
-hij neemt meer risico, als het slecht gaat moet ie jouw betalen, voordat ie zelf wat overhoudt.
-pensioen moet ie zelf regelen.
-enz.