Hoe kan ik het best pensioen opbouwen?

Beste,
Ik heb binnenkort een nieuwe werkgever. Deze werkgever heeft geen pensioenregeling. Nu moet ik dus zelf pensioen op gaan bouwen. Wat is een normaal bedrag om per maand opzij te zetten voor je pensioen? Mijn maandsalaris bedraagt €2700,- bruto.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Fiscaal gezien kun je het beste uitrekenen hoeveel dat je maximaal als lijfrente pensioen kunt opbouwen. Deze premies zijn dan nu aftrekbaar van je loon.
Dat is de jaarruimte en de reserveringsruimte. Die kun je berekenen via de site van de bron
3 jaar geleden
"Over je pensioengrondslag (het salaris waar je pensioen over opbouwt) wordt maximaal tussen de 16,8% en 30% van je salaris ingehouden. Hoeveel procent van je salaris precies afdraagt hangt af van het pensioenfonds waarbij je bent aangesloten en hoeveel je werkgever bijdraagt."

Ergens las ik een gemiddelde van 20% over het pensioengevend salaris dat werkgever en werknemer samen betalen aan pensioen. ("Iedereen" krijgt AOW dus over dat deel van het salaris hoeft geen pensioenpremie berekend te worden). Een pensioen is duur dus een pensioen waaraan de werkgever meebetaalt is veel waard.

Zelf rechtstreeks inleggen bij een pensioenverzekering gaat niet. Dus je komt terecht bij (bijvoorbeeld) een lijfrenteverzekering. Die premies kun je tot bepaalde maxima aftrekken bij de belastingaangifte.

Ik zou zeggen: win hier deskundig advies over in. Het is taaie kost. Het zou zo maar kunnen dat je eigenlijk meer zou moeten inleggen dan je kunt als je "straks", samen met de AOW, op 70% van je gemiddelde loon over je hele loopbaan wil uitkomen. Die uitkomst hangt voor een deel ook weer af van de beleggingsresultaten van de verzekeraar.

En ga t.z.t. op zoek naar een werkgever met pensioenregeling...
Computoon