mag een deurwaarder zonder bewijs te werk gaan?

hallo
ik heb een vraag, momenteel zit er een deurwaarder achter me aan, omdat ik 10 jaar geleden geld van iemand heb geleend, maar nooit heb terug betaald zeggen ze, maar heb nooit een contract opgesteld of iets dergelijks.
het staat ook niet zwart op wit, en omdat het al zo lang geleden is, weet ik niet meer precies hoe het gegaan is, diegene waar ik het van geleend heb woonde achter me destijds, het zou dus ook kunnen dat ik het toen al terug betaald had, alleen we kregen ruzie.
mag een deurwaarder alleen van hun verhaal af gaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat gebeurt er als je vraagt om bewijs?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heb ik net gedaan, ik weet dat ik geld geleend heb van haar, maar zover ik weet heb ik dus nooit iets ondertekend, en heb ik het haar ook al terug gegeven...destijds...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt net pas om bewijs gevraagd terwijl dit al meer dan een jaar speelt en hij beslag op je uitkering heeft kunnen leggen? Allemaal zonder bewijs?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja stom, het kwam allemaal onverwacht, en ik wist dus dat ik geld geleend had van haar zoals ik zei, maar nu ik er meer en dieper over ga nadenken denk ik toch dat er iets niet klopt, ook omdat ze zo doordramde enzo...

Antwoorden (3)

Er niet zomaar een deurwaarder op je dak worden gestuurd.
Eerst moet er een incasso buro bezig zijn geweest.
Sowieso, zonder enig contract is er geen bewijslast, daar gaat geen een deurwaarder aan beginnen.

In de bron vind je nog veel meer info
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vorig jaar legde die betreffende deurwaarder ineens beslag op me uitkering, zonder het gezegd te hebben dat ze dat gingen doen, gelukkig kreeg ik snel een baan, dus die beslaglegging duurde maar even
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is onmogelijk zonder dat je er iets van hebt gehoord; "Voordat de deurwaarder beslag kan leggen, legt hij de zaak voor aan de kantonrechter. U krijgt via de deurwaarder een dagvaarding om voor de kantonrechter te verschijnen. "
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik vind maar vreemd allemaal, het gaat om iets van 2003/2004. maar heb gevraagd aan de deurwaarder voor bewijs.
Als de lening niet op papier staat heeft degene die de vordering instelt een bewijsprobleem. In het recht geldt het adagium: wie eist, bewijst.
Ten tweede is de schuld verjaard, zie daarvoor de website http://www.geld.nl/lenen/service/verjaring-schulden.
Het eerdere antwoord over een incassobureau is niet correct. Iedereen kan de deurwaarder vragen een vordering voor hem te innen. Het is overigens wel vreemd dat een deurwaarder zich leent voor deze zaak, als de vordering inderdaad zo flinterdun is als je zegt. Vraag hem naar zijn papieren, waaruit moet blijken dat het inderdaad een beedigd deurwaarder is, en vraag vervolgens of hij bewijsstukken heeft van de vordering. Als hij geen goed verhaal heeft, stuur hem dan een aangetekende brief met de mededeling dat je niet meer op zijn brieven, telefoontjes e.d. mbt deze beweerdelijke vordering zult reageren.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hey, ja ik heb net alles zitten lezen, maar omdat het me achterbuurvrouw was hebben we niks op papier gezet, maar ja we kregen ruzie om iets doms, maar werkelijk, ik krijg pas jaren later een deurwaarder op me dak, die ineens me uitkering inhoud...ik stond er echt van te kijken. zou ik dat geld trouwens ook nog terug kunnen krijgen, als blijkt dat die deurwaarder geen bewijs heeft tegen mij?
teusvh
10 jaar geleden
Ai, de zaak is al verder geescaleerd dan aanvankelijk uit je vraag was op te maken. Weet je zeker dat er geen uitspraak van een rechter is geweest? Ik adviseer je om spoedig contact op te nemen met een advocaat of een rechtswinkel.
Iedereen kan en mag een incassobureau of een deurwaarder inschakelen om een vordering op een schuldenaar geïncasseerd te krijgen. Maar dan moet er wel aan een aantal harde voorwaarden zijn voldaan. Zo moet de schuldeiser voldoende 'hard' maken dat er daadwerkelijk een onbetaalde schuld bestaat en aantoonbaar zijn dat de schuldeiser al het mogelijke heeft gedaan om deze schuld geïnd te krijgen.
Hieronder vallen o.m. het treffen van betalingsregelingen, aanschrijven van de schuldenaar en eventuele correspondentie omtrent de schuld.

Zonder deze bewijslast van de schuldeiser mag een incassobureau of een deurwaarder geen incasso opdracht aannemen.

Aan de andere kant mag de schuldenaar, in verweer, om relevante gegevens omtrent de vordering vragen aan de deurwaarder of het incassobureau en moeten zij deze informatie verstrekken.
De schuldenaar kan dan, in verweer, tegenbewijs aandragen waarmee afdoende bewezen kan worden dat de vordering onterecht, danwel (af)betaald is.

De incassant zal dan terug moeten naar de schuldeiser (opdrachtgever) en dit tegenbewijs moeten bespreken. Komt men er dan echter niet uit en de schuldeiser volhardt in zijn vordering, dan ligt de weg open naar de kantonrechter.

Op last van de schuldeiser zal de incassant de schuldenaar dan dagvaarden om voor de kantonrechter te verschijnen. De kantonrechter zal dan uit moeten maken of de vordering al dan niet terecht is en bij vonnis bepalen of er alsnog betaald moet worden door de schuldenaar. (de vordering wordt toegewezen of afgewezen)

Overigens bestaan er wettelijke verjaringstermijnen van schulden, afhankelijk van de aard van de schuld, kunnen schuldvorderingen verjaren tussen de 5 en 30 jaar
(onder voorwaarden bij wet vastgesteld) .
Er zijn ook schuldvorderingen mogelijk die niet verjaren.