tot welke leeftijd krijg je zorgtoeslag?

misschien een hele domme vraag dit maar krijg je zorgtoeslag tot dat je teveel verdient? dus ik krijg gewoon gratis constant 78 euro op mijn rekening gestort tot dat ik full time ga werken? en ben je dit verplicht te spenderen aan je zorgverzekering of mag dit ook op andere dingen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
19.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
Je mag het gebruiken voor vanalles, maar let wel op dat je op tijd doorgeeft als je jaarinkomen veranderd. Anders heb je kans dat je terug moet betalen.

Het beste antwoord

Van een maximumleeftijd is in ieder geval geen sprake.
Zodra je verplicht bent een zorgverzekering te hebben, dat is in Nederland iedereen vanaf 18 jaar, heb je ook het recht om zorgtoeslag aan te vragen.

Dit wordt echter niet altijd toegewezen. Om hiervoor in aanmerking te komen dien je namelijk aan een aantal voorwaarden te voldoen:

- Je dient 18 jaar of ouder te zijn. De zorgtoeslag gaat in vanaf de 1e van de maand die volgt op de maand waarin je 18 wordt.

- Je dient een Nederlandse zorgverzekering te hebben.

- Je mag als alleenstaande in 2014 bruto niet meer hebben verdiend dan € 28.482,- en als je een fiscaal partner hebt, mag je samen niet meer hebben verdiend dan € 37.145,- bruto. Voor dit jaar gelden respectievelijk € 26.316,- en € 32.655,- als bovengrens.

Deze grens verschilt per jaar, houd dit dus in de gaten als je eenmaal zorgtoeslag hebt. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van wijzigingen. Als de fiscus er later achter komt dat je teveel of onterecht zorgtoeslag hebt ontvangen, kan je een naheffing plus wettelijke rente verwachten.
Een wijziging dien je zelfs binnen vier weken door te geven.
Het omgekeerde kan natuurlijk ook voorkomen: dat je door een wijziging in inkomen recht blijkt te hebben op méér toeslag.

Als je je afvraagt of je een fiscaal partner hebt: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/

- Je dient de Nederlandse nationaliteit of een verblijfsvergunning te hebben.

- Je mag als alleenstaande niet meer vermogen hebben dan € 103.423,-. Als je een fiscaal partner hebt, mag je gezamenlijk geen groter vermogen hebben dan € 124.753,-.

Er zijn enkele aanvullende voorwaarden en bijzondere situaties, zoals bij militairen.
Deze vindt je terug in de eerste bron.

Ja, dit krijg je 'gratis'; al wordt dit natuurlijk indirect ook door jezelf gefinancierd.
Of je er geen recht meer op hebt als je fulltime gaat werken weet ik niet. Als je dit jaar onder € 26.316,- blijft, zal je wellicht alsnog toeslag krijgen.
Ik begrijp uit je vraag dat je momenteel niet fulltime werkt, dus de toeslag zal dan wel lager liggen.
Hoeveel dat zal zijn kan je uitrekenen door het wijzigingsprogramma van de Belastingdienst in te vullen. Het programma rekent dan voor je uit wat de wijziging voor je toeslag zal betekenen. (bron 2)

(antwoord gaat verder als reactie)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het maakt helemaal niets uit wat je met deze toeslag doet.
Je kan eenvoudig stellen dat de toeslag per saldo hoe dan ook naar de zorgverzekeraar gaat, aangezien je sowieso verplicht bent deze iedere maand te betalen.
Of je het geld dan op de dag dat je de toeslag ontvangt gebruikt om je boodschappen van te betalen of om je maandelijkse contributie aan de verzekeraar over te maken, maakt dus feitelijk niets uit.
fisbel
9 jaar geleden
Goede uitgebreide informatie. Een plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wauw beste antwoord ooit