De economische crisis is ontstaan doordat er personen waren die geen rem hadden op het uitgeven van geld.

Banken en regeringen verstrekte geld aan allerlei zaken, ook aan zaken die enkel geld kosten en niet het rendement opdrachten die verwacht werd.

Ook de prijzen van het vastgoed (huizen) waren veel hoger dan de werkelijke waarde was en banken bleven hypotheken verstrekken voor dergelijke aankopen.

Het grootste probleem ligt in het feit dat de consumenten markt verzadigd is op een aantal gebieden (luxe artikelen zoals computer, tv etc.), hierdoor maakten een aantal bedrijven minder winst, deze gingen over tot sanering, hierdoor werden mensen ontslagen, deze konden op hun beurt de lasten voor de woning niet meer opbrengen.

Dit heeft tot een sneeuwbal effect geleid en is de crisis een feit.

Waar de crisis exact begonnen is kan niemand duidelijk zeggen, de eerste duidelijke tekenen waren te zien in Amerika (VS) echter ook Nederland is een bepalende factor geweest in deze crisis met één bank failliet en meerdere banken overeind gehouden door staatssteun.

Griekenland wordt door de crisis het hardst getroffen, dit land heeft meer geld uitgegeven dan dat er ooit binnen kwam, voor de crisis hadden investeerders daar geen problemen mee, nu willen de investeerders hun geld terug zien of een beter waarborg voor het geld.