hoe zit het met studiefinanciering? hoe lang krijg je dat?

ik doe nu mbo en wil daarna hbo doen, krijg ik dan 3/4 jaar in totaal studiefinanciering, of voor hbo en mbo allebei 4 jaar = 8 jaar in totaal. Kom er niet uit!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Normaal gesproken heb je maar voor één studie recht op studiefinanciering, dat wil zeggen, als je je eerste studie afmaakt. Hoe het precies zit in jouw situatie kan je nagaan op de site van het DUO (ook al is het soms even zoeken):

http://www.duo.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op deze site, zie bron, staat veel informatie. En ook, ergens midden in de tekst, dat je nog studiefinanciering krijgt van mbo naar hbo.

Van mbo naar hbo

Als je aan een hbo-opleiding begint, heb je recht op vier jaar prestatiebeurs. Het maakt niet uit of je op het mbo ook al studiefinanciering hebt gehad.

Kijk de rest van de tekst ook nog even door, is interessante informatie en ook met links naar andere onderwerpen:

Hoe betaal je het doorstuderen?
Wat kost een studie?
Studiefinanciering
De prestatiebeurs
Lenen
Partnertoeslag en eenoudertoeslag
Fondsen
Geld tussen de studies
Van mbo naar een verwante hbo-opleiding

Sommige mbo- en hbo-opleidingen zijn verwant (zie het artikel verkorte opleidingstrajecten). Je kunt de hbo-opleiding dan in minder dan vier jaar afmaken. Het gedeelte van de prestatiebeurs dat je mag houden is dan ook minder dan vier jaar. Dus als de hbo-opleiding voor jou 3.5 jaar duurt, hoef je deze 3.5 jaar van je prestatiebeurs niet terug te betalen. Alle tijd die je er misschien langer over doet, moet je toch terugbetalen.

Duale trajecten
Deeltijdstudies