Waarom doen winkels in aanbiedingen?

Waarom zetten ze niet op het bord U betaald anders gewoon teveel. Als iets in de "aanbieding" is verdienen ze er ook nog op dus waarom niet altijd dezelfde goedkopere prijs.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (11)

Ze moeten van hun spullen af, die zijn ingekocht en moet nu de deur uit...

Het spel van aanbiedingen wordt gespeeld met de klant, de klant die vragt erom en de winkel levert alleen maar, ook de aanbiedingen an sich...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 redenen:

1) Voorraden die opgeslagen liggen kosten geld (Ruimte is immers niet gratis). Dus als prducten langer liggen, kosten ze steeds meer. Er komt een punt waarop de kans dat het product niet meer verkocht wordt te groot is. Dus wordt het in de uitverkoop gegooid. Dit is vaak zo met seizoens producten of producten met een anderzijds beperkte houdbaarheid (eten, verf, planten).

2) Lokkertjes: Mensen hebben producten nodig en hebben hun vaste winkels. Om iemand zover te krijgen dat hij/zij gebruik gaat maken van jouw winkel moet je die persoon binnen halen. Dat doe je met onweerstaanbare aanbiedingen van reguliere producten. Hiermee probeer je dus een klant aan je te binden door hem over de drempel te krijgen. Is de klan eenmaal binnen, dan koopt de klant vaak meer dan alleen de aanbieding, of komt nog een keer inkopen voor gewone producten.

Het is zeker niet altijd zo dat de winkelier winst maakt op aanbiedingen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt toch altijd verdiend ! Of het teveel is, blijft veelal een grote vraag. Het credo is ook vaak 'wat de gek er voor geeft'.
De klant bepaalt immers niet de winstmarge. Misschien wel bij een uitverkoop door een faillissement.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Globaal komt het er op neer dat een winkel na afttrek van allerlei vaste kosten nog een marge heeft van zo'n 35-50%. Deze marge hebben ze gewoon nodig om een normale bedrijfsvoering te kunnen voeren. Maar deze marge hebben ze ook nodig om zo nu en dan aanbiedingen naar de klant te kunnen doen. Of om zo nu en dan bij een leverancier een zogenoemd palletvoordeel te kunnen inkopen en dan de aanbieding te doen...

En wat is er mis met een gezonde bedrijfsvoering? Want je suggereerd naar mijn idee dat winkels maar gewoon quit moeten spelen als ze iets aanbieden aan de consument...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanbiedingen zijn er ook om jou als klant naar de winkel te halen en aan de winkel te binden. Je leert het assortiment kennen en je krijgt een goed gevoel als je met je aanbiedingsproduct de winkel uit loopt. Niet met het idee om jou gewoon lekker goedkoop dat product mee te geven, maar zodat je vaker langskomt en ook producten buiten de aanbiedingen aankoopt.

Winkels kunnen doorgaans niet draaien op iets meer dan de inkoopsprijs. Ze hebben huur, personeel, reclame, gas, water, licht enzovoort te betalen en dat wordt doorberekend in de prijs. Internetwinkels kunnen daarom producten vaker goedkoper aanbieden.

Maar de hoofdmoot is dat alle winkeliers (ook de internetverkopers) graag zoveel mogelijk aan jou als klant willen verdienen en met enige beperkingen geldt in een vrijemarkteconomie dat de prijs wordt bepaald door wat de gek ervoor geeft. De gek is de gemiddelde consument. Zolang die niet aangeeft dat iets hem echt te duur is, zal de winkelier niet lager gaan zitten met zijn prijs (tenzij die daar zelf wat mee te winnen heeft).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is niet altijd waar dat ze eraan verdienen. Sommige winkels geven een product bewust een lage prijs, omdat ze het toch wel terug verdienen met met de andere spullen die je daar in een winkel koopt.

Ik vind het eigenlijk wel grappig als ze die tekst neer zouden zetten ;)

Ik denk ook dat het gewoon "het" woord is om mensen te lokken. Aanbieden lees je sneller, en je weet wat ze bedoelen. En wat moet je voor "U betaald anders gewoon teveel" zetten. Toch ook gewoon Aanbieding?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aanbieding is een lokkertje voor de klant. De winkelier moet van zijn voorraad af en hoopt het toch nog te verkopen, weliswaar met minder marge maar toch verkocht hoopt hij.
Daarbij hoopt hij ook dat als de klant in de winkel is voor de aanbieding hij misschien iets anders zal kopen wat een "normale" prijs heeft. Dan is zijn opzet helemaal geslaagd. Klant in de winkel gekregen en iets uit het normale assortiment verkocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb zelf een kledingwinkel dus kan hier goed op antwoorden:als je iets inkoopt voor ik noem maar wat,10 euro,dan is de verkoopprijs 26 euro(vaak ook al bepaald door het merk)dat verschil wat je verdiend betaal je je rekeningen van,je loon en noem allemaal maar op...als het seizoen bijna om is en je je nieuwe kleren al weer bijna krijgt moet je zelf maar meer inleveren,het gaat er dan alleen maar om dat je je inkoopbedrag terug hebt zodat je die kleren af kunt betalen en nieuwe binnen krijgt zonder oude schuld........dat is de andere kant
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk verdienen ze er (waarschijnlijk) nog op,maar als je in een winkel met aanbiedingen bent wil je ook nog wel iets kopen,dat niet in de aanbieding is.
Eigenlijk zijn het probeerseltjes om je naar de winkel te krijgen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook winkels die altijd alles voor 15 % minder verkopen. Ze bedoelen dan dat ze goedkoper zijn dan de (meestal duurste) concurrent. De klant wil graag goede kwaliteit voor een lage prijs. Aanbiedingen suggereren dat de prijs laag is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovemndien, is ieder bedrag boven de variabele kosten een win situatie v oor de winkelier. Dat bedrag is namelijk een bijdrage aan de vaste kosten.