Kan een aannemer een zzp-er zijn, of een zzp-er een aannemer?

Ik heb een offerte laten maken voor een nieuwe badkamer. In de regio is het uurloon van aannemer 45-50 euro en van zzp-ers 30-35. Deze man is rekent 44 euro, maar doet het meeste zelf en heeft geen personeel. Is dat nou normaal?
Een tweede offerte moet ik nog aanvragen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de klus aangenomen wordt (als de totaalprijs van te voren afgesproken wordt)
is het uurloon het minst belangrijke. De een werkt beter en sneller als de ander.
Het enige wat telt is kwaliteit en totaalprijs. Ik kan elke badkamer voor 1000,- aanleggen, maar of je daar vrolijk van wordt?
Ook kan ik 25,- per uur rekenen, maar dan begin ik te tellen wanneer mijn wekker gaat..
(ik overdrijf nu, maar het gaat om het idee)

Het beste antwoord

Een aannemer kan ZZP'er zijn en een groot deel van het werk zelf doen, maar voor hele specifieke dingen andere ZZP'ers inschakelen. Hij mag de andere ZZP'ers niet in loondienst hebben en hij mag ze ook niet langer dan een bepaalde periode contracteren, anders zijn het geen ZZP'ers meer.

Persoonlijk heb ik ervaring met een ZZP-aannemer die zelf al het timmerwerk deed en voor metselen, elektra en tegelzetten een verzameling vaste vakmannen-ZZP'ers had. Dat werkte prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil tussen aannemer en zzp-er is nu duidelijk. Als ik het goed begrijp is het dus afhankelijk van hoe je het bekijkt of zijn uurloon normaal is of aan de hoge kant.

Andere antwoorden (5)

Jazeker kan dat. Dat het uurloon van een zzp-er lager is komt voornamelijk doordat deze minder kosten heeft: bijvoorbeeld verzekeringen van werknemers, loon. Vaak doen ze ook hun eigen administratie zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zzp-er wil zeggen: zelfstandig zon personeel. Een aannemer stikt van het werk en zal nooit alleen een bedrijf kunnen hebben, er komt hier te veel bij kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zoals je aan het uurloon van de aannemer kunt zien, rekent deze man een heel normaal uurloon voor het maken van een nieuwe badkamer. Marktconform, zogezegd.

ZZP-er wil alleen maar zeggen dat je zelfstandige bent (eenmansbedrijfje) zonder personeel, maar er is geen vast bedrag voor wat je als uurloon mag vragen. Bovendien zitten er bij dat uurloon vaak nog het een en ander aan onkosten bovenop. Dan kom je met een brutosalaris van 35 euro inderdaad snel boven de 40 uit.
(Reiskosten, afschrijving van gereedschap, administratiekosten etc).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zzp-er is een zelfstandige zonder personeel. Dat zegt dus niets over zijn diploma's en vaardigheden, maar meer dat hij zich verhuurt per klus. Vaak noemen ze zichzelf in deze branche klussenbedrijf. Deze persoon dient dan ook in het bezit te zijn van een VAR verklaring, anders kun je later nog aansprakelijk zijn voor de sociale lasten.

Een aannemer kan een eenmanszaak zijn maar dit is een bedrijf. Een aannemer kan het dus zelf doen en eventueel personeel inhuren. Dit bedrijf is vaak wel voorzien van gediplomeerd personeel. Een aannemer zal zich niet als ZZP-er verhuren omdat hij dan minder verdient.

Wij hebben zakelijk met deze branche te maken en persoonlijk werk ik liever met een aannemer als een klussenbedrijf. Overigens kan een ZZP er ook iemand inhuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou een ZZP-er goedkoper moeten zijn dan een aannemer die zichzelf of een medewerker inzet die hetzelfde werk doet. De ZZP-er heeft net zo goed veel kosten die hij ook in zijn uurloon moet doorberekenen. Ik vind het zo-wie-zo in beide gevallen nog lage uurlonen.

Naast de tijd die de ZZP-er inzet, heeft hij kosten voor materiaal, auto, verzekeringen, administratie, boekhouder, pensioenopbouw, arbeidsongeschiktheid, reclame, etc. De aannemer moet zijn personeel doorbetalen, ook al hij geen werk heeft, dus daar zit voor hem een stuk risico in.

Dus als je het mij vraagt: ja heel normaal. En mijn ervaring met ZZP-ers is dat zij zich ook echt hun eigen bedrijf voelen en daardoor vaak meer betrokken zijn, dan een werknemer die bij de aannemer in dienst is. Kortom, kijk zelf goed hoe het met afspraken maken en nakomen loopt, bij beide partijen, waar je je zelf prettig bij voelt, wat ze voor jou al dan niet uit handen nemen etc. en laat je niet alleen leiden door het uurloon.