Kan een uitzendbureau nog geld terug vorderen nadat er een eindafrekening heeft plaatsgevonden?

Ik heb vorig jaar voor een uitzendbureau (UB) gewerkt die toen net zat te klungelen met een nieuwe digitale gegevens invoer. Er werd veel heen en weer gedingest met loonstroken en correctie's daarop, van sommige weken heb ik wel 3 loonstroken met correctie's. Ik heb meerdere malen aangegeven dat het niet klopte en dat ik dat gedoe zat was. Nu komt het UB er achter dat het inderdaad niet klopt en dat ze mij teveel uren betaald hebben maar deze teveel uren ook hebben doorberekend aan het inlenende bedrijf. Ik heb inmiddels al 2 keer een eindafrekening van het UB gehad want na 6 week inactiviteit krijg je een eindafrekening. nu willen ze alsnog het teveel betaalde gaan uitrekenen en verrekenen met de toekomstige uren die ik voor ze ga werken. Hebben ze het recht nog om dit te doen?

9 jaar geleden
3.5K
ronron1212
9 jaar geleden
Ja dat mogen ze doen.

Antwoorden (3)

Als jij voor ze wil blijven werken heb je het maar te slikken dat ze het inhouden, maar als jij zeker weet dat ze het ook al doorberekend hebben aan het bedrijf kan je misschien eisen dat ze dat ook corrigeren, doen ze dat niet heb je misschien kansje dat ze het snel maar laten zitten... geef dan als argument dat de uren registratie dan niet meer klopt ten opzichte van ingehuurde en geregistreerde uren die daadwerkelijk gebruikt zijn en dat het wel heel raar staat bij de belastingdienst en je niet wil dat er een controle komt :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beredeneer het eens andersom, als ze er achter waren gekomen dat je te weinig had gekregen en hadden gezegd "je krijgt het niet want je hebt de eindafrekening gehad" dan zou je het ook willen hebben.

Nu heb je te veel gehad, je hebt dus geld gehad zonder dat je daar een tegenprestatie voor hebt geleverd. Dat noemt men een onverschuldigde betaling. Dat geld moet je dus terug betalen. Nu had je gegronde reden om aan te nemen dat het geld wel voor jou zou zijn (je hebt een berekening ontvangen met dat bedrag er op). Dus is het wel zo redelijk van het UB dat ze je de kans geven om dat op een of andere manier terug te betalen.

Ik denk dat je redelijke grond hebt om te vragen om het bij een volgende klus voor ze op een langzame manier te verrekenen. Bijvoorbeeld op iedere gewerkte 8 uur 1 uur terug betalen. Om te voorkomen dat je een tijd geen geld ontvangt.

Als je het er echt niet mee eens bent kun je weigeren terug te betalen, in dat geval zal het UB waarschijnlijk juridische maatregelen nemen. In dat geval moet het UB aantonen dat jij geen recht had op het geld. Aangezien jij kunt aantonen dat ze veel verkeerde rekeningen hebt gekregen en een eindafrekening volgens welke jij wel recht had op dat geld bestaat de kans dat je niet hoeft terug te betalen. Aan de andere kant kan de rechter dan ook oordelen dat je wist dat de kans bestond dat het bedrag dat jij kreeg niet klopte.

Al met al is het een afweging die je voor jezelf moet maken. Laat je eventueel voorlichten bij het juridisch loket, zij kunnen op basis van alle stukken die je hebt een betere inschatting maken of jij sterk staat als je niet wil terug betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ze zo zitten te klungelen als je beschrijft, is het nog maar de vraag of deze eindafrekening wél klopt. Daar kun je gerede vraagtekens bij zetten.
Je kunt dan je eigen administratie raadplegen, of hún administratie doorlichten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb zelf bij de verkoop van een appartement van het administratiekantoor een eindafrekening gekregen waarbij ik 650 euro moest nabetalen.
Door het nalopen van mijn eigen administratie heb ik tot 3 keer toe een nieuwe, telkens lagere, eindafrekening gekregen.
Tot er uiteindelijk 35 euro van over bleef.
Over hetzelfde geval had ik ook onenigheid met het notariskantoor.
Administrators kunnen dus niet administreren.
Houd je eigen administratie bij.