Mag een incassobureau geld vragen terwijl je 2 dagen daarvoor al hebt betaald?

Ik kon een rekening niet op tijd betalen en ik had afgesproken om die de 16de van deze maand te betalen.
Het weekend zat er tussen dus hebben ze het vandaag of gisteren binnen gekregen. Nu hebben ze toch een incassobureau ingeschakeld en die stuurde mij vandaag een brief. Daarin staat dat ik het bedrag plus 25 euro extra moet betalen. Moet ik die 25 euro extra ook nog betalen? Ik heb heb mij immers aan de afspraak gehouden en heb betaald. Is het niet de fout van het betreffende bedrijf om het incassobureau in te schakelen terwijl we een afpraak hadden? Of draai ik nu toch voor die incassokosten op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Jouw vraag: "Mag een incassobureau geld vragen terwijl je 2 dagen daarvoor al hebt betaald?"

Mijn antwoord: ze mogen vragen wat ze willen,maar of ze het krijgen is punt 2.

Het belangrijkste is dat jij even het bedrijf belt even uitleggen 'zoals jij het hier schrijft '

Ook het incassobureau en geef uitleg van jullie overeenkomst dat door 't weekend jij verlaat was om te betalen .
maar leg wel uit dat je het niet snapt
enz.
Foutje zeker want jullie hebben elkaar gekruist ,anders lag het nu niet in je bus.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee dit mogen ze niet, als jij de afspraak mondeling of schriftelijk overeen gekomen bent, hoef je die 25 euro niet te betalen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij kan aantonen dat de rekening op de 16e betaald was (bv door een scan van je rekening afschrift op die datum) zullen zij het incasse bureau bellen en de opdracht terug halen. Maar natuurlijk betalen opde 16e ken je als 2 dingen opvatten: Het geld staat op hun rekening (Normalitair is dit de verwachting) danwel: Op de 16e onderneem jij de betaal actie, waardoor bij overboeken het een paar werkdagen kan duren voor zij het hebben.

Uiteraard, als jij tot de 19e gewacht hebt met betalen, dan ben jij in gebreke gebleven, en kan je verwachten dat je de incassokosten wel moet betalen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit een wereld van verschil. Allereerst: heb jij je betalingsafspraak schriftelijk gemaakt? Want als het mondeling is dan is het achteraf veel moeilijker te bewijzen. Heb je de naam en functie van degene met wie je de afspraak hebt gemaakt? En weet je nog precies wanneer?

Ten tweede. Er is natuurlijk een verschil tussen een rekening de 16e betaald te hebben de 16e overmaken, zeker bij een transactie tussen een bank en een ouderwetse girorekening. Het kan dus zijn dat jij je eigen betaalafspraak verkeerd gemaakt hebt.

Dan: heb je al een betalingsherinnering gekregen? Of staat er in de algemene voorwaarden van je leverancier dat de betaaldatum een fatale termijn is? Voordat er incassokosten gerekend mogen worden moet jij in verzuim zijn. Als er geen afspraken over gemaakt zijn dan moeten ze je een herinnering sturen, maar steeds vaker zie ik in algemene voorwaarden dat de termijn al als fataal aangemerkt wordt. Controleer het toch, het kan dat jouw leverancier niet juist handelt.

Tot slot: als je inderdaad fout zit dan kan je kiezen om het verhaal als nog naar het incassobureau te sturen. Wellicht vertelt hun opdrachtgever dat de zaak afgedaan is. Je kan er ook voor kiezen om die 25 euro te betalen. Mocht er nou onjuist gehandeld zijn, dan ga je in protest.

Nog een laatste tip: handel dingen met een incassobureau altijd schriftelijk af. Zo weet je zeker dat afspraken niet verdraaid worden.