Gaat het hier (zie plaatje) om 'Rentepercentage' of 'Effectieve rente'?

Een hypotheekverstrekker geeft twee waarden aan bij de hypotheekrenteoverzichten die betaald worden.
Nl. 'Rentepercentage' en 'Effectieve rente'. Die laatste is 0,1% hoger. Die 0,1% extra hangt samen met 'wanneer je betaald, aantal betaalmomenten per jaar en afsluitkosten'.

De onderstaande tabel (hypotheker.nl), is dat de 'effectieve rente' of het 'rentepercentage' (dus excl. de genoemde kosten)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bank is geen hypotheekverstrekker. De eigenaar van een onroerend goed die het recht van hypotheek verleent (de schuldenaar, de geldnemer) heet hypotheekgever.
Zijn financier, de geldgever, aan wie hij het recht van hypotheek verleent, heet hypotheeknemer. Zodra het recht van hypotheek aan hem is verleend, heet deze hypotheekhouder. Wij hebben hier dus te maken met twee rechten: het hypotheekrecht dat de financier voorrang boven andere schuldeisers geeft èn het recht van openbare verkoop dat de financier de bevoegdheid verleent om bij wanbetaling het onderpand in het openbaar te verkopen en zijn vordering op de opbrengst te verhalen. http://www.notaris.nl/page.asp?id=291

Het beste antwoord

Het ligt niet aan extra kosten maar inderdaad het moment waarop je betaalt. Het rentepercentage is per jaar. Het jaarbedrag aan rente wordt door 12 gedeeld. Als je 1/12 op 1 januari betaalt, betaal je eigenlijk 365 dagen te vroeg. Omdat je iedere maand een maand minder 'te vroeg' betaalt, heeft het aan het eind van het jaar meer gekost dan dat je het totaalbedrag in één keer had betaald. Over de te vroeg betaalde bedragen ontvang je namelijk geen rente meer, en dat kost je dus indirect geld.

Banken geven altijd het jaarpercentage op. Dat kun je delen door 12 voor de maandlasten aan rente. Wat het effectief is wordt bepaald of je aan het begin of het einde van de maand betaalt.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha... Dus eigenlijk kan ik 'effectieve rente' geheel vergeten als dat ooit ergens een keer genoemd wordt.
(Omdat niemand de rente 1x per jaar betaald, maar altijd 1x per maand.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al heb ik een brief gezien waarin daadwerkelijk ook de afsluitkosten genoemd worden inzake het verschil tussen 'rentepercentage' en 'effectieve rente'.
paulus811
12 jaar geleden
afsluitkosten zijn een eenmalig bedrag die door de notaris van het hypotheekbedrag worden ingehouden. Die beïnvloeden de rente niet. Heel soms smeren banken de afsluitkosten en zelfs de provisie aan de tussenpersoon uit over de te betalen maanden aan rente, maar dan is het nog steeds geen rente maar kosten plus rente. Als je zaken gaat doen met de bank van de brief zou ik me goed laten uitleggen wat er precies bedoeld wordt.

Andere antwoorden (1)

Afsluitkosten of provisie zijn kosten van het krediet.
Je krijgt als het ware 99% en je betaalt 100% terug, gespreid over de looptijd.

Afgezien daarvan is alleen bij betaling eens per jaar achteraf, dus na 12 maanden, de betaalde rente gelijk aan de effectieve rente.

Als het goed is zal de Hypotheker op zijn website duidelijk maken wat de betaalde rente en wat de werkelijke, dus effectieve rente is. Anders vergelijk je appels met peren in geval de ene lening per kwartaal en de andere per maand moet worden betaald.