Hoe werkt loonheffing?

Ik ben een student (19 jaar) en heb een contract bij verschillende werkgevers. Omdat het maar mogelijk is bij een contract loonheffing aan te vragen, wordt er, zover ik begrijp, bij de andere werkgevers wel belasting van het loon afgetrokken.

Nu begrijp ik ook dat er een bepaald bedrag is waaronder men geen belasting over het loon hoeft te betalen. Ik zit onder dit bedrag, maar vanwege die regeling hierboven beschreven, betaal ik desondanks wel belasting. Is er een manier om dit teveel betaalde belasting terug te vragen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Terugkrijgen van teveel betaalde loonheffing kan door het doen van belastingaangifte.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is dat de enige wijze? Want dat zou betekenen dat ik een jaar moet wachten op geld dat aan mij rechtvaardig is.
U kunt uw teveel ingehouden belasting terugvragen door aangifte te doen. Voor 2017 doet u dat over 3 weken. Vanaf 1 maart is de Vooringevulde Aangifte 2017 beschikbaar.

Voor 2018 kunt u een Voorlopige Teruggaaf vragen. Dat doet u door met uw Digid in te loggen op mijnbelastingdienst en daarna aan te klikken: inkomstenbelasting en het jaar 2018. U vult als inkomen bijvoorbeeld € 10.000 in. En u zult zien het terug te krijgen bedrag € 0 is.

Wat u nu kunt doen is de voorlopige aanslag 2018 (teruggaaf) een beetje naar uw hand te zetten. Zolang de werkelijke teruggaaf bij de aangifte volgend jaar in de buurt komt van de teruggaaf die u nu via de voorlopige teruggaaf krijgt, hoeft u niet bang te zijn dat de belastingdienst achteraf moeilijk doet.

Hoe vult u de VA2018 is:
U logt in op Mijnbelastingdienst. U vinkt aan: inkomstenbelasting 2018. Als inkomen vermeldt u bijvoorbeeld € 10.000. Bij uitgaven vinkt u: studiekosten aan / studie zonder studiefinanciering. Als u bijvoorbeeld € 500 terug wilt krijgen vult u € 1616 studiekosten in. Uiteraard kunt u uw inkomen en uw aftrekpost zo invullen dat er voor u de gewenste teruggaaf uitkomt.

N.B: u krijgt de voorlopige teruggaaf binnen 6 weken toegekend. Maar dat gaat in maandelijkse termijnen. De eerste uitbetaling is op zijn vroegst op 20 maart 2018.

N.B: let u er op dat u in december 2018 een verlenging kunt krijgen van uw voorlopige teruggaaf. Als u dat niet wilt, moet u deze voorlopige aanslag (teruggaaf) 2019 aanpassen / wijzigen naar € 0 Dit doet u door bijvoorbeeld het inkomen op € 0 te zetten.
fisbel