Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt loonheffing?

Ik ben een student (19 jaar) en heb een contract bij verschillende werkgevers. Omdat het maar mogelijk is bij een contract loonheffing aan te vragen, wordt er, zover ik begrijp, bij de andere werkgevers wel belasting van het loon afgetrokken.

Nu begrijp ik ook dat er een bepaald bedrag is waaronder men geen belasting over het loon hoeft te betalen. Ik zit onder dit bedrag, maar vanwege die regeling hierboven beschreven, betaal ik desondanks wel belasting. Is er een manier om dit teveel betaalde belasting terug te vragen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Terugkrijgen van teveel betaalde loonheffing kan door het doen van belastingaangifte.
(Lees meer...)
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is dat de enige wijze? Want dat zou betekenen dat ik een jaar moet wachten op geld dat aan mij rechtvaardig is.
U kunt uw teveel ingehouden belasting terugvragen door aangifte te doen. Voor 2017 doet u dat over 3 weken. Vanaf 1 maart is de Vooringevulde Aangifte 2017 beschikbaar.

Voor 2018 kunt u een Voorlopige Teruggaaf vragen. Dat doet u door met uw Digid in te loggen op mijnbelastingdienst en daarna aan te klikken: inkomstenbelasting en het jaar 2018. U vult als inkomen bijvoorbeeld € 10.000 in. En u zult zien het terug te krijgen bedrag € 0 is.

Wat u nu kunt doen is de voorlopige aanslag 2018 (teruggaaf) een beetje naar uw hand te zetten. Zolang de werkelijke teruggaaf bij de aangifte volgend jaar in de buurt komt van de teruggaaf die u nu via de voorlopige teruggaaf krijgt, hoeft u niet bang te zijn dat de belastingdienst achteraf moeilijk doet.

Hoe vult u de VA2018 is: