Wat betekent gestorneerd?

In een contract met betaling via automatisch incasso staat het volgende: Indien uw saldo dan niet toereikend is of wanneer het bedrag vanwege andere redenen gestorneerd wordt, zijn wij genoodzaakt verdere acties te ondernemen. Nu vraag ik me af wat dat betekent, omdat ik nog nooit eerder van dat woord gehoord heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
34.9K

Antwoorden (7)

Dat betekent dat iemand die het recht heeft geld van jouw rekening te schrijven, dat niet voor elkaar krijgt.

Ze geven dan de bank opdracht om geld van jouw rekening op de hunne te zetten (bij automatische betalingen bijvoorbeeld, of een eenmalige incasso).
Als dat niet lukt, is de betaling 'gestorneerd' (geblokkeerd), en krijgen zij hun geld niet.

Daar kun je dikke problemen mee krijgen, want het bedrijf in kwestie heeft ongetwijfeld recht op dat geld. Bijvoorbeeld omdat je een product of dienst hebt afgenomen.

In de praktijk betekent het, dat je na de nodige herinneringen een deurwaarder aan je bel krijgt.Met alle bijkomende kosten van dien.

Bij een automatische incasso kun je er dus maar beter voor zorgen dat er altijd genoeg geld op je rekening staat, en je daar ook vrijelijk over kunt beschikken.
Want een storno kan het begin zijn van een hoop ellende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een stornering (storno of stornoboeking) of terugboeking is het terugdraaien van een automatische incasso.
Bronnen:
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
het betekend eigenlijk gewoon dat de betaling niet gelukt is en dat zij verder ook geen pogingen meer gaan doen, het is nu aan jou hoe snel je actie onderneemt, door hun bijvoorbeeld te contacteren of gewoon het geld overmaakt als alle gegevens bekend zijn. Anders komen er extra kosten bij. denk aan administratiekosten, herinneringskosten, aanmaningskosten etc..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het betekent dat een bedrag wat als bankopdracht op een andere rekening is overgemaakt weer teruggestort wordt. Zoals al vermeld kan dat gebeuren wanneer het saldo ontoereikend is, maar het zou bijvoorbeeld ook kunnen gebeuren wanneer er iets mis is met de bankrekening. Vermoeden van fraude, tussentijds opgeheven, of iets dergelijks.
Amadea
12 jaar geleden
Voor betalingen kun je een automatische incasso afgeven. Bedragen die je moet betalen worden dan door degene die het geld van je krijgt automatisch van je rekening afgeschreven. Ben je het niet eens met zo'n afschrijving, dan kun je de bank binnen vier weken opdracht geven om het bedrag weer terug te storten op je rekening. Dat noemen we storneren. Maar ook de bank kan die betaling terugdraaien als het saldo op je rekening niet voldoende is. Dat is ook storneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier vind je een duidelijk antwoord op de vraag war storneren betekent.
Het is zo iets als een gedane betaling terug draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een storno betekent dat de bank een automatische overboeking terughaalt. Dit kan doordat de rekeninghouder hier zelf opdracht toegeeft (binnen 30 dagen na de transactie) of wegens saldotekort.