Hoeveel verdienen winkels/bedrijven aan het verkopen van een playstation 3 spel?

Het valt me op dat populaire nieuwe playstation 3 spellen bij veel winkels een adviesprijs hebben van € 64,99/€ 69,99 en ze dan verkopen voor € 59,99.
Echter zijn er altijd (kleinere) online winkels te vinden waar je ze voor €45,99 of €49,99 kan kopen.
Na een aantal maanden worden de prijzen dan verlaagd ongeveer €34,99 en na nog een jaar kosten ze nog maar €19,99.

Mijn vraag is eigenlijk; Voor hoeveel geld kunnen deze bedrijven/winkels deze spellen kopen van de fabrikant als ze er veel tegelijk bestellen? en hoeveel winst maken ze dan per spel?
Want als zulke spellen uiteindelijk verkocht worden voor €20, dan kan de inkoop prijs daar toch niet boven liggen?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Wat de inkoop kost en dus de winst is weet ik niet.

Maar, om je tweede gedeelte van je vraag te beantwoorden:
Na verloop van tijd hebben ze een (groot) aantal spellen verkocht en daar winst opgemaakt. De overgebleven spellen worden dan opgeruimd voor, zoals je aangeeft € 20,-.
Deze prijs zal onder hun inkoopprijs liggen!

De meeste winkeliers willen, als een product "oud" is, van deze spullen af. Dit kan verschillende oorzaken hebben (ruimtegebrek, vernieuwing, etc). Vandaar dat deze prodcuten onder de inkoops wordt verkocht.
Dus als een origineel spel zo'n 65 euro kost, zal de inkoop inderdaad rond de 30-40 euro (excl BTW) liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Spel van 60 euro heeft een inkoopprijs van gemiddeld 41 euro..maar daar komt nog btw overheen dus ongeveer een 10 winst..maar daarvan worden ook andere kosten betaald zoals salaris, huur, licht enz dus heel rijk wordt jever niet snel van..
Als prijzen dalen dan daalt vaak de inkoopprijs ook en wordt dan weer gecompenseerd vanuit hoofdkantoor:)
En hoe meer je inkoopt hoe beter de prijs:)