Hoeveel hou ik nog van mijn bruto over?

Ik zou graag willen weten wat de netto loon zou zijn als ik een brutoloon van 3000 euro verdien.
ongehuwd
geen kinderen
geen leningen
pas afgestudeerd
niemand ten laste

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Je fiscaal belastbaar loon is inclusief belastbare bijtelling voor de bijdrage van de werkgever voor de premie zorgverzekeringswet. Die is 7,75% over maximaal € 33.427 per jaar.
1/12 van de maximum jaarpremie Zvw van 7,75 %, dus over € 33.427 is € 2.590. Per maand € 215,83.
De inhouding loonheffing bij € 3.215,83 (als dit de enige baan is of de baan met het hoogste inkomen) is € 912,25.
Je zit met de top van dit inkomen in het tarief van 42%.

Toegevoegd na 6 minuten:
Netto € 2.087,75

Toegevoegd na 16 minuten:
Uiteraard zonder inhouding voor de fiscale bijtelling privégebruik auto die je mogelijk van je baas krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan zijn er nog geen pensioenpremies ingehouden, wat bij veruit de meeste werkgevers wel het geval is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij welke leeftijd begint die inhouding dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt me een misverstand; er is geen wettelijke verplichting in Nederland voor werknemers en -gevers voor deelname aan een pensioenregeling.
Een ideale site hiervoor is http://www.loonwijzer.nl - want het kan ook nog uitmaken onder welke CAO je valt.
Hier kun je je gegevens invullen en een goede indicatie krijgen: http://www.loonwijzer.nl/home/brutonetto

3000 euro bruto is netto volgens de volgende CAO's (indicatief)

Algemeen: 2087,75
Rijkspersoneel: 1944,97
Kinderopvang: 1954,13
Welzijnswerk: 1917,56
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de laatste 3 (netto-lager) zit m.i. daarin een pensioenbijdrage. Bij de eerste niet. Dat geeft voor onderlinge vergelijking mogelijk een verkeerde indruk.
De eerste kan ook niet met recht aangeduid worden als behorend tot een CAO.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee klopt, die eerste, 'algemeen', is dus als je geen specifieke CAO kiest.
De praktijk is wel dat je bij vele sectoren toch onder een specifieke CAO valt.
Met een bediendecontract van ongeveer 3100euro bruto hou je in Belgie ongeveer 1850 euro netto over inclusief afhouding bedrijfswagen en gsm van bedrijf die ook voor prive doeleinden gebruikt worden.
Als je als arbeider 12euro bruto per uur verdient heb je netto
ongeveer 1350euro zonder kilometervergoeding en mobiliteitsvergoeding. Inhouding van belastingen kan een beetje schillen afhankelijk van sector en bedrijf waarvoor je werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed om het verschil aan te geven tussen Belgie en Nederland.
Uit de vraag blijkt niet voor welk land de vraag geldt. Dat leidt soms tot misverstanden en onjuiste antwoorden.
Dat je ongehuwd bent, geen kinderen hebt, etc is totaal irrelevant voor je nettoloon.
Het is wel van invloed op je eventuele belastingaangifte (maar dat is een hele andere vraag).

Je kunt heel eenvoudig je nettoloon uitrekenen op de website: www.berekenhet.nl
Vul je brutoloon in en de periode (maand/4 weken/etc) en je krijgt een nettoloon.

Je nettoloon is wel van invloed of je wel/geen pensioenpremie, WIA premie, spaarloon inhouding en andere (belastbare) inhoudingen hebt.

Maar op de site kun je dit allemaal ook kwijt.

Indien je puur 3000 bruto verdient (per maand), zonder inhoudingen kom je op een nettoloon van 2152,20 uit.