Waar moeten/kunnen mensen met n laag inkomen in de huidige financiele economie op bezuinigen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus + voor je goeie vraag! Helaas houdt het bezuinigen een keer op... Ik zie prinsjesdag met zorg tegemoet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GoeieVraag!

Antwoorden (5)

Duur eten, auto weg doen! Dat is een grote geld vreter, letten op energie! Dus in de winter een dikkere trui ipv kachel een paar graden hoger, tocht strips kopen verwarming in slaap kamer uit zetten! Tijd schakelaars op licht! Telefoon rekening, enz enz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een anekdote:

Een student interviewde een miljonair waar hij erg tegen op keek. Hij vroeg: "Hoe word ik net als u, miljonair? Hoe moet ik beginnen?" De miljonair antwoordde: "Begin met minder toiletpapier te gebruiken"

En daar zit zeker wel wat in, als wij willen bezuinigen, gaan we snel naar luxe zaken kijken die we toch eigenlijk niet willen missen. Maar het bezuinigen kan veel simpeler, ok het gaat niet snel, maar op lange termijn heb je er voordeel aan.

Zet eens wat minder koffie op een dag. Hou de tijd met douchen bij, max 5 minuten bv.
Doe een baksteen (mits dit geen nadelige invloed heeft op de werking) in de stortbak van het toilet, maak je afval in kleine stukjes, scheelt snel een vuilniszak in de week en een leging per maand, koop efficienter in, probeer eens wat meer B-merken, die vaak van dezelfde fabriek komen als de A-merken. Mocht je roken, net als ik, probeer eens een pakje minder per week te roken, of helemaal mooi, stop helemaal. Je merkt het niet direct, maar op jaarbasis wel. Je bespaart, zonder dat je al teveel hoeft in te leveren.
Genoeg dingen te bedenken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, je arm of rijk voelen is volgens mij een groot deel afhankelijk van je instelling.
Simpele dingen die ik zelf doe (en waarvoor mijn kinderen mij wel eens uitlachen) :
Alle potjes en tubes uitknijpen en ook nog een keer verdunnen. Dan doe je nog eens weken langer met zeep en shampoo en slasauzen en tandpasta e.d.

Ik noem het consuminderen: Zo weinig mogelijk kopen.
* Lapjes van de markt voor een euro per meter: daar kan je zulke leuke dingen mee doen.
* Aan het eind van de dag boodschappen doen: dan wordt heel veel afgeprijsd.
* Als je toch naar de kapper wilt ( wat ik jaren lang niet gedaan heb omdat ik het haar lekker liet groeien): Ga naar een kappersopleiding in plaats van naar de kapsalon, je wordt gratis of heel goedkoop geknipt door leerlingen.
* Geen I-Phones of hoe die dingen dan ook mogen heten.
Gewoon een simpele Pre-paid, waar ik zelf uitmaak hoeveel geld ik daar op zet.
* Ik ben dol op Kringloopwinkels, zoals Het Goed of Emmaus. Daar vind je de leukste dingen voor weinig geld, ook kleding, gordijnen, breigaren, noem maar op.

Er zijn een heleboel site die een heleboel adviezen geven.

http://www.rijkerleven.com/

Om je een idee te geven van deze mogelijkheden is er "Tips om te besparen" opgezet. Je vindt op deze website een aantal hoofdthema's, namelijk besparen op kosten voor energie, geldzaken, gezin, huishouden, recreatie, vakantie en vervoer. Dit zijn onderwerpen waar bijna iedereen wel mee te maken heeft en waar ook veel te besparen valt.

Meer lezen: http://www.tipsomtebesparen.nl/#ixzz1WHODMS6K

http://www.fredenannet.nl/

http://www.zuinig.info/

http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/betalen-en-sparen/economische-crisis/bespaar-tips/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ieder jaar je zorgverzekering, energieleverancier, telefoon- en internetleverancier controleren, of zij wel de goedkoopste zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op alles.
Wen jezelf aan lage temperaturen in huis (trek een trui aan als het koud wordt).
Spaar was op tot je een wasmachine vol hebt en was op lage temperatuur, laat je was aan de lijn drogen (als dit door het weer binnen moet, wel even de verwarming aanzetten, anders wordt het te vochtig in huis).
Zorg dat je volwaardig eet, geen witbrood maar volkoren.
Sla dingen die je echt gebruikt in als ze in de aanbieding zijn, koop geen dingen _omdat_ ze in de aanbieding zijn als je ze anders ook niet gekocht zou hebben ('30 cent goedkoper' betekent doorgaans toch echt 1,50 uitgeven - om maar een bedrag te nomen).
Doe boodschappen op de markt als dat kan, en als je naar een supermarkt gaat, kies dan een goedkope of ga tegen sluitingstijd als veel afgeprijsd is.
Koop geen voorgesneden groenten, die zijn flink duurder.
Kijk naar je vaste lasten: heb je de voordeligste energieleverancier bijvoorbeeld?
Maak je gebruik van alle regelingen voor lage inkomens, zoals huur- en zorgtoeslag en eventuele gemeentelijke regelingen?
Doe apparaten uit als je ze niet gebruikt, geen opladers in het contact laten, tv niet op standby laten en dergelijke.
Probeer verlichting te beperken tot 1 (spaar!)lamp per ruimte waar je op dat moment bent.

Meer tips en adviezen:

http://www.zuinig.info/

http://www.besparingsmeter.nl/consuminderen/

http://www.vrekkenpagina.nl/

http://consuminderen.startpagina.nl/

http://www.simpelthuis.nl/