Hoe kan iemand ooit rente betalen?

Stel er is twee personen hebben ieder 50 euro. De 1 leent de ander en vraagt 5 euro rente. Waar wordt die rente dan van betaalt zonder dat er nieuw geld ontstaat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (9)

Dit is precies hoe geld wordt gemaakt in ons economische systeem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De economie bestaat uit meer dan 2 mensen, en banken mogen 10x zoveel geld uitlenen dan dat ze werkelijk in kas hebben.

Als je trouwens zelf geld op de bank zit KRIJG je rente, terwijl als je het zelf leent je rente moet BETALEN.

Tevens wordt er ook geld bijgedrukt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Landen drukken inderdaad gewoon geld bij. Bij elke nieuwe lading geld wordt de inflatie groter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
er ontstaat geen nieuw/meer geld. de 1 betaalt de ander 5 euro, nu heeft hij 45 euro over, de ander betaalt de 1 5 euro en dan heeft de 1 weer 50 - en omgekeerd
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ieder 50 € heeft na het leenproces degene die leende en rente betaalde 45 € en de lener die rente berekend heeft dan 55 €
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een bank investeerd je geld, bijvoorbeeld in huizen. De prijs van huizen stijgt (of daalt). In geval van stijging heeft de bank dus extra geld "gewonnen" waarvan de rente kan worden betaald.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals jij de vraag stelt is het niet zo moeilijk..in de alle daagse economie is het een stuk lastiger. Bij rente ga je ervan uit dat de geldverstrekker op een latertijdstip het geleende geld terug ontvangt + rente. Stel dat deze persoon direct 5 EUR rente moet betalen dan is zijn € 50,- op moment van overhandigign dus maar € 45.- waard. De geldontvanger heeft nu deze € 45.- nodig maar de geldverstrekker zal er vanuit moeten kunnen gaan dat in de toekomst de € 50.- + rente aan hem terugbetaald wordt. Aangezien jij over 2 personen spreekt zal de geldontvanger dus een dienst moeten verlenen van € 55,- aan de geldverstrekker en dit in rekening moeten brengen bij de geldverstrekker op dat moment kan de geldontvanger zijn schuld inclusief rente helemaal aflossen. In de realiteit moet je dit over een grote groep mensen trekken..je hebt nu extra geld nodig, dit leen je tegen rente..met toekomstige salaris ontvangsten of overige geldontvangsten betaal je de geldverstrekker af.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
uit het geld dat hij weer van een ander krijgt als hij voor iemand werkt of iets verkoopt.
Daarom wordt de 1 armer en ander rijker.
In jou vraag ga je er van uit dat er buiten deze 2 geen geld meer is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als er geen nieuw geld ontstaat heb je gelijk, dan zou geld zich uitsluitend verplaatsen. Bij economische groei ontstaat er meer waarde in de economie en kan er geld worden bijgedrukt zonder inflatie te veroorzaken.
Een zekere mijnheer Fischer heeft daarvoor een eenvoudige formule bedacht:

M maal V is gelijk aan nationaal product

M is de hoeveelheid geld in omloop, V is de omloopsnelheid van geld en het nationaal product is alles wat we met elkaar verdienen. Als het nationaal product stijgt van 600 miljard naar 660 miljard en mensen geven gemiddeld een euro vier keer uit dan zal M (de geldhoeveelheid) ook met 10% stijgen zonder inflatie te veroorzaken. Hiervan wordt de rente betaald.