Hoeveel geld is er gemoeid met het Nederlandse voetbal?

Geen uitleg nodig!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel uitleg nodig, bedoel je het Nederlands elftal, ere divisie, ,eerste divisie ,amateurs ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongeveer 100 miljoen Euro per kampioenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het fenomeen voetbal, als spel, in zijn totaliteit. Maar vooral waar het grote geld verdiend wordt. Ik ben peuterjuf en het eerste wat ik leer is dat spel uit jezelf moet komen, daar hoeft geen beloning tegenover te staan omdat het spel de beloning is. Voetbal valt bij mij niet meer onder de categorie spel. Er wordt geen spel gespeeld als er sprake is van miljoenen omzet. Met miljoenen is de hongersnood in afrika te verhelpen. Dit zijn geen spelletjes meer, dit gaat om het belang van de wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Lekker alles op elkaar betrekken. Voetbal is oorlog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles is van alles afhankelijk, ook voetbal heeft zijn invloed, even goed als het feit dat de mensheid steeds meer denkt nodig te hebben en voorbij gaat aan het feit dat we al veel meer hebben dan nodig. Terwijl er nog zoveel mensen zijn die dat niet eens mogen ervaren. Het gaat mij niet eens om voetbal, maar om de invloed die het heeft. Ik heb geen hekel aan mensen met geld, maar wel aan wat geld met hen doet. Mischien was het een gewetens vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noe ik zou zeg regel het ff
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me meer een vraag voor voetbalexperts (dus categorie Voetbal) dan een die deskundigheid vraagt op het gebied van financien.

Antwoorden (2)

(te)veel? Ajax heeft een begroting van +/- 65 miljoen. Fortuna Sittard 2,5 miljoen de rest zit er tussen in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is sectie amateurvoetbal en beroepsvoetbal.
In beide gevallen dienen de clubs een begroting te overleggen bij de KNVB. Die gegevens zijn openbaar
Daarbij komt nog wel een en ander aan kosten op opbrengsten.
De staat der nederlander ontvangt een groot bedrag aan BTW. Michel van Praag sprak een paar jaar geleden over een bdrag van 300 miljoen euro. Politiekosten ruim 30 miljoen euro. Als je de btw opbrengsten afzet tegen bijvoorbeeld de politiekosten dan is voetbal een grote opbrengpost voor de staat.
Dan zijn er de transfers. Spelers en clubs betalen en ontvangen grote bedragen en de eerdere clubs van de speler krijgen daar een deel van.
Marketing televisierechten en merchandising: daar zijn ook nog wel wat miljoentjes wat daar in omgaat.
Mogelijk zijn er nog meer kosten en opbrengsten te noemen
Indirect: sport is goed voor de gezondheid en daartegenover staan ook weer kosten voor de gezondheidszorg.

Conclusie het is niet te zeggen hoeveel geld er omgaat in welke tak van sport dan ook.