Waarom is de zorgpremie zo hoog, en hebben we t afgelopen jaar alsnog meer dan 1000 euro kosten zelf moeten betalen?

Ziekenhuis bezoek op advies van de kraamzorg, maar achteraf onnodig: wel de rekening op de mat 190,-.

Kosten voor extra psychische hulp op advies van de bedrijfsarts 240,-

Een ( achteraf blijkbaar ) peperdure wortelkanaalbehandeling waaraan de tandarts zonder overleg aan is begonnen op een afspraak om een gaatje te vullen. 487,-. Volgens de tandarts hoogst noodzakelijk, maar blijkbaar niet bijzonder genoeg voor de basisverzekering???

Kosten kraamzorg die van tevoren werd "opgelegd" 460,- achteraf hadden we dit zelf ook wel kunnen regelen.

En zo nog een aantal zaken bijvoorbeeld.

Allemaal voor eigen rekening ondanks een zorgpremie van 283,- per maand ( 2 personen ).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo kolere, dat hakt erin, leef met je mee, maar dat van de tandarts zou ik nimmer nooit accepteren.
paulus811
12 jaar geleden
Tandarts zit nooit in de basisverzekering, daar moet je je apart voor verzekeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom is dat eerste bedrag wat je noemt op eigen rekening? Ik neem aan dat je het eigen risico al had betaald?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je had natuurlijk aanvullende verzekeringen kunnen regelen, dan had je een stuk minder kosten gehad. Dat ligt echt aan jezelf hoor.

Antwoorden (4)

Als ik het zo lees heb je een vrij uitgebreid pakket voor je ziektekostenverzekering. Ik weet natuurlijk niet precies hoe jullie polis is opgebouwd, maar het kan zijn dat er bepaalde zaken toch niet verzekerd zijn. Vooral een extra verzekering voor tandartskosten wordt nog wel eens vergeten.

Het zou ook kunnen zijn dat je de door jezelf betaalde ziektekosten nog niet hebt gedeclareerd. Ik raad je aan deze vraag te stellen aan de verzekeraar. Deze kan je precies vertellen wat wel onder de dekking valt en wat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aantal zaken die je noemt vallen voor een deel onder de basisverzekering.
Veel zorgverleners sturen de rekening gewoon naar de patient, deze moet je dan betalen en de rekeningen opsturen en declareren aan je ziektekostenverzekering.
Het is niet zo dat alles 100% wordt vergoed, maar zeker de psychische hulp en het ziekenhuisbezoek daar krijg je een flink stuk van terug. Gewoon indienen en dan zie je vanzelf wat je alsnog terugkrijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een aanvullende tandartsverzekering? Want die tandartskosten zitten niet in de basisverzekering - heb je geen specifieke tandartsverzekering, dan betaal je die kosten inderdaad zelf.
De eerdere suggestie dat je misschien de rekeningen thuiskrijgt maar zelf moet declareren bij je verzekeraar kan ook kloppen: vraag dat na bij je verzekeraar (of kijk op je polis of daarop staat dat je een restitutiepolis hebt).
En ja, de zorgpremie is hoog. Die zal alleen maar stijgen, terwijl de dekking van het pakket steeds beperkter wordt.
Zoek dus uit of die rekeningen die je betaald hebt gedeclareerd moeten worden bij je verzekeraar, en zo ja, wat er precies van vergoed wordt.
Ben je daar niet tevreden mee, ga dan de komende tijd verzekeraars en pakketten vergelijken, want de nieuwe polissen komen er weer aan en je kunt per 1 januari overstappen als een ander pakket of een andere verzekeraar in jullie situatie beter voldoet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kosten voor de zorgverzekeringen zijn zo hoog omdat de zorg eenvoudigweg duur is. Als je daarbij optelt dat we een steeds ouder wordende bevolking hebben weet je hoe laat het is. De kosten worden steeds hoger om elke persoon in nederland te helpen. Immers, ouderen hebben meer klachten, en vaker duurdere behandelingen nodig. Deze kosten worden door de hele maatschappij gedragen. Dus ook de 30 jarige die eigenlijk nooit bijzondere behandelingen nodig heeft. Om de kosten van de ouderen te kunnen betalen worden steeds minder normale behandelingen geheel vergoedt en wordt steeds meer aan eigen bijdrage verwacht.
De verzekering die je op jongere leeftijd betaalt, is eigenlijk meer een bijdrage aan het geheel, dan voor jezelf. Tot je natuurlijk zelf een keer een paar nachten in het ziekenhuis komt. Dan zijn de kosten zo hoog, die kan een normaal mens niet eens zelf betalen. En dan ben je daar wel voor verzekerd.