Verhoging kostgeld schoonouders?

Ik woon een jaar bij mijn schoonouders, we hadden afgesproken dat ik €150,- per maand zou betalen (hun zoon ook).
Nou wouden ze meer geld omdat ze slecht in het geld zaten, dus werd het €200 pp. daar ben ik mee akkoord gegaan.
Nu zeggen hun dat we €225,- pp moeten betalen, zonder overleg. Ik ben in de weer met makelaars etc. om aan een woning te komen maar dat wil niet echt opschieten.
Nu is mijn vraag, heb ik nog een recht hierop? Want nu is het idee: betalen of eruit.

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaat mij niet om de kosten, of het 25 euro of 500 euro is daar gaat het niet om, maar eerder om het feit dat ze mij een beetje aan het "wegpesten" zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel een gemene streek. Willen ze je er uit hebben?
Ivana
12 jaar geleden
Je had duidelijker moeten zijn in je vraagstelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ze het zat zijn en hun privé terug willen hebben,je zou het kunnen vragen of dit zo is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel het bedrag zeg 300€ per persoon eens op het aantal dagen Vd maand !voor kost en in woning !een koopje ! ik begrijp dat ze krp komen te zitten ,al meer dan een jaar een slecht betalende gast aan tafel !ja ja even bij pa en moe om dat het moet ,maar kom op als je vader en moedertje wil spelen ,en volwassen en ook nog hand wil doen ,en het slacht offer uithangen . !ga lekker op je zelf wonen ..

Antwoorden (5)

Jij kiest er zelf voor om bij je schoonouders te gaan wonen dus ze kunnen vragen wat ze willen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt bij het Nibud informeren hoe hoog dat bedrag zou kunnen zijn. Hier een link naar hun site: http://www.google.nl/search?client=safari&rls=en&q=nibud+kostgeld&ie=UTF-8&oe=UTF-8&redir_esc=&ei=FDdWTrOlA8LrOcPhoZUM

Het hangt natuurlijk sterk af van hetgeen er geboden wordt. Of ook je was wordt gedaan en of je alle dagen mee-eet. De ruimte die je ter beschikking staat is ook van belang.

Wij kunnen hier dus moeilijk antwoord op geven, maar kijk even bij het Nibud. Hun richtlijn is algemeen aanvaard en je kunt dat dus ook gebruiken om met je schoonouders te onderhandelen.
12 jaar geleden
Je hebt nergens recht op, je hebt toch niets zwart op wit staan? Je schoonouders kunnen vanaf morgen ook 500 euro gaan vragen.
Beste is om gauw op jezelf ( of met je vriend ) te gaan wonen, dan ben je er vanaf.

Daarbij is het raar als plotseling bedragen worden verhoogd natuurlijk, maar op zich is 225 euro als dat onderdak én maaltijden is geen gek bedrag en best heel redelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor 225 mag je wel verwachten dat alle eten voor je gehaald wordt ja. Huur zelf een appartement voor 240 (incl g/w/l) namelijk... Als die 225 excl eten zou zijn dan wordt het een prijzige business...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rsj88 wat een onzin. Je weet toch helemaal niks van zijn woonomstandigheden af? Voor 't zelfde geld woont de vraagsteller op 100 vierkante meter aan de Keizersgracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor 225 mag je in het grootste deel van Nederland blij zijn als je een garagebox zonder electriciteit kunt huren, dus zo gek is 450 per maand echt niet, zeker niet als daar ook al vaste lasten, gebruik van wasmachine en keuken en zelfs eten bij inzitten. Zo goedkoop krijg je het NOOIT meer. (of je moet een apartement kopen in het oosten, zuiden of noorden van het land).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen: inderdaad. Ik woon in een behoorlijk bescheiden appartementje in Breda, weliswaar het centrum, en ik betaal 750 exclusief.
Count your blessings, taranaomi!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@justme, jij woont vast niet in de randstad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Justme79, Ja dat betaal jij aan kale huur voor een eensgezinswoning,maar ben je er dan met alle kosten die erbij komen kijken?
Dan zou ik zeggen eruit als je dit teveel vindt want het is echt niet veel hoor.
In principe worden de kosten gedeeld door het aantal personen die er in een huis wonen,en dit is niet alleen de huur,maar ook gas en elektrisch,neem daarbij gemeentelijke kosten zoals rioolbelasting,waterschapsbelasting en ook nog eens het water zelf.Ook t.v. en internet en eventueel telefonie.
Dan de inboedelverzekering want als jullie spulletjes in de fik staan wil je het wel graag vergoed krijgen.
Tel hierbij nog het eten op en misschien wordt er ook nog voor jullie gewassen,dan zitten jullie echt goedkoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens, en zodra ze op zichzelf wonen komen ze daar ook achter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het,ik zie het aan mijn eigen kinderen die op zichzelf gingen wonen en pas toen kreeg ik te horen dat alles zo duur was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hiervoor samengewoond en daarna anti-kraak dus ik weet precies hoe duur alles is. :)
Als jullie allebei werken, daar mee-eten en gebruik maken van gas-licht-water en de wasmachine etc. etc. dan is het een schijntje.
Wen ermaar aan want als je zelf een huis hebt redt je het niet met 225 pp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het gaat er ook niet om dat ik het te veel vindt, maar het gaat mij erom dat er verhoogd wordt zonder te overleggen. Mogen zij (bijvoorbeeld) opeens kostgeld verhogen met 500 euro?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja natuurlijk mag dat. Jij woont bij hun in, zij mogen vragen wat ze willen. Wil je dat niet, moet je wat anders zoeken.
Momenteel zijn er veel kamers leeg, daar kun je ook wonen.
En misschien is het wel wegpesten. Misschien willen jouw schoonouders ook hun privacy weer terug.