Volgens mij is dat het boek "The General Theory of Employment, Interest and Money". Dit boek schreef hij n.a.v. de crisis in de jaren '30.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is het boek wel, maar of dit een oplossing biedt voor de huidige crisis is maar zeer de vraag. Het verklaart wel, waarom bezuinigen, kapot bezuinigen wordt genoemd.
Oplossingen moet worden gezocht in de werken van Schumpeter:creatieve destructie' Dit is tegenwoordig vooral bekend in de betekenis die Schumpeter er aan heeft gegeven. Hij hield technische innovatie voor de enige werkelijke bron van economische groei. Succesvolle innovatie verschaft tijdelijke marktmacht, die de winsten en marktaandelen van op voorgaande technieken gevestigde bedrijven aantast. Zodra ook dit gemeengoed wordt, rest nog slechts normale winst, de normale vergoeding voor het aangewende kapitaal. Zie de Engelstalige Wikipedia voor Shumpeter.
MrEinstein
12 jaar geleden
@Drepoli bedoel je de huidige crisis of die in de jaren 30 ?
Drepolli
12 jaar geleden
Misschien weet u het hoofdstuk?
Je schrijft in je vraag over "de crisis", en dan neem ik aan dat je de huidige economische crisis bedoelt.

Keynes schrijft in geen enkel boek over de oplossing van deze crisis, omdat deze crisis uniek is. Niemand heeft 10 of 20 jaar geleden kunnen voorspellen, dat we in een economische crisis terecht zouden komen, zoals we die nu kennen. Dus Keynes heeft dat ook nooit kunnen voorspellen, en heeft er dus ook geen oplossingen voor bedacht.

Keynes heeft geschreven over hoe een economie het beste kan functioneren, wat je kunt doen als b.v. de werkloosheid hoog is, of er een enorme inflatie is.

Misschien kun je na lang zoeken, iets vinden over deze crisis, en het dan zó interpreteren, dat als we alle wijsheden van Keynes in de praktijk hadden gebracht, deze crisis er niet was geweest. Maar er zijn genoeg economen die beweren dat als we het op de Keynes' manier hadden gedaan, de crisis nog veel dramatischer was geweest. Want Keynes was voor overvloedige overheidsinvesteringen, en dat is nu juist het probleem van deze crisis. De tekorten op de overheidsbegrotingen zijn veel te groot geworden. Er is dus nauwelijks financiele ruimte voor overheden om te investeren in de economie.

Deze crisis is uniek en eigenlijk nooit gebeurd in het verleden. Nieuwe problemen vergen nieuwe oplossingen, en daarbij kan Keynes ons, behalve bepaalde door hem beschreven economische wetmatigheden, helaas niet helpen.