Is koopkracht hetzelfde als het BNP?

Is de koopkracht hetzelfde als het BNP? Of BNP per hoofd van de bevolking?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
7.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, stel dat het BNP per hoofd van de bevolking stijgt, maar de producten nog veel duurder worden dan daalt de koopkracht alsnog.

Antwoorden (2)

Nee. Het bruto nationaal product is de waarde van alle goederen en diensten die in een bepaalde periode door een land als geheel worden geproduceerd. Koopkracht is de hoeveelheid goederen en diensten die een individuele consument voor het door hem verdiende geld kan kopen. Het ene heeft dus betrekking op een heel land, het ander op elk mens apart.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Of BNP per hoofd van de bevolking?"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan je zeggen maar daarvoor is denk ik de term inkomen gangbaarder en beter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MaartenVerrips Dat stelt de vraag. Volgens mij zijn het dan nog steeds twee verschillende dingen. Inkomen is nog weer wat anders.
Nee.
BNP is het bruto nationaal product, wat een land in totaal heeft verdiend.
BNP per hoofd = BNP gedeeld door het aantal inwoners.

Dit staat echter los van de koopkracht om een aantal redenen, maar allereerst is het belangrijk om het volgende te beseffen:

- BNP per hoofd is een gemiddelde. Dit zegt in feite niet zoveel, omdat het weinig tot geen rekening houdt met de spreiding van het geval. Stel dat er een (heel klein) land is met 50 inwoners (en geen bedrijven), waarvan 1 iemand 49.999.999 euro p.j. verdient en de overige inwoners verdienen samen 10 euro op jaarbasis. Dan is het BNP per hoofd weliswaar ca. 1 miljoen, maar is de verhouding dusdanig scheef dat 1 iemand heel veel geld heeft (en daarmee ook koopkracht) en de rest weinig.

Het bovenstaande voorbeeld is natuurlijk erg overdreven, maar het laat zien waarom BNP per hoofd, niet altijd veel zegt. Het gaat namelijk ook om de spreiding om uit te drukken hoe rijk de gemiddelde inwoners is.

Koopkracht duidt aan wat je met je geld kunt kopen. De koopkracht wordt beïnvloedt door dingen als inflatie, vraag en aanbod enz. Dit kan ook erg per land verschillen. M.a.w. als je in 1000 euro in Nederland verdient, betekent dat niet dat je daarmee evenveel in België kunt kopen als in Nederland. O.a. accijnzen, BTW, vraag en aanbod beïnvloeden de kosten van zaken. Wat er in de media o.a. wordt bedoeld met koopkrachtveranderingen is: wat verandert er netto op basis van hetzelfde inkomen. M.a.w. als de BTW omlaag gaat, dan je met dezelfde hoeveel euro's als ervoor meer kopen (aangezien producten goedkoper worden hou je geld over, dat je weer kunt uitgeven). Dat is een voorbeeld van een koopkrachtstijging.