Is er een wezenlijk verschil tussen de beurs en een pyramidespel?

Ok, beurshandel mag, en piramidespelen niet, maar de beurs heeft wat mij betreft alle kenmerken van een piramidespel: groei is alleen maar mogelijk zolang er nieuwe deelnemers (geld) bijkomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Een beurs is anders. Een priramidespel moet nieuwe klanten bij krijgen om te blijven bestaan. En bij een piramidespel krijgt de persoon bovenaan het meeste geld en hoe lager je zit hoe minder geld je krijgt. En een piramidespel zijn bij wet verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de beurs kan ook alleen bestaan (groeien) bij de gratie van nieuwe klanten (of nieuw geld) de winst wordt afgeroomd en verdwijnt naar de 'echte wereld'. Dat van de persoon in de top is inderdaad een kenmerkend verschil. Bij beurshandel is degene die op het slimste moment koopt/verkoopt de winnaar.
Een piramide spel is zeker niet het zelfde als een beurs. Bij jouw theorie zou alles een piramide spel zijn, een winkel heeft ook nieuwe klanten nodig om door te groeien, zo kun je nog wel even doorgaan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in een winkel krijg je meestal iets tastbaars voor je geld.
op de beurs alleen de hoop (of het vertrouwen) dat iemand anders ooit een hoger bedrag voor je aandeel wil kopen. Er is geen intrinsieke waarde (dat geld zit in het bedrijf en komt er heel misschien, mondjesmaat, als dividend uit)
Het meest duidelijke verschil is dat de koersen kunnen stijgen zonder extra geld.
Koersen staan gewoon hoger en zowel de koper als verkoper krijgen bij de vastgestelde koers evenveel geld, ook wordt de instroom van geld berekent bij technische analyse van de beurs en die loopt niet in de pas met de koersen(precies). Dus nee, geen pyramide spel , ook om de redenen hierboven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beurshandel is kopen en verkopen. Als de een aandelen koop wil dat zeggen dat een ander verkoop. In een piramide spel wordt de inleg van andere gebruikt om de eerdere inleggers weer geld te geven. Hier is dus geen spraken van koop en verkoop maar van leven op de inleg van een ander.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leven op de inleg van een ander geldt dus ook voor aandelen: er zit geen geld 'in de beurs' maar je bent afhankelijk van een koper: zonder koper is je aandeel 0 euro waard.
ronron1212
12 jaar geleden
Dat heet speculeren en het geld zit niet in de beurs. Het geld is in de handen van de mensen die verkopen. De koper betaald de verkoper en krijgt de aandelen. Als andere geinteresseerd zijn in die aandelen stijgt de prijs dus kun je weer meer ontvangen als je verkoopt. Is er weinig of geen interesse in die aandelen zakt de prijs en verlies je geld als je verkoopt.