Hoe bereken je rente per maand als de rente op jaarbasis bv 19,7% is? Het kan niet 19,7%/12 maanden zijn, want er is compound interest. Hoe werkt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij hwr sir in Nederland geen compound interest maar heet dit samengestelde interest d.w.z. de interest wordt over tijdvakken korter dan een jaar berekend en is zelf meteen weer rentedragend.
Tegengesteld is enkelvoudige interest.

Het beste antwoord

Het gaat om het verschil tussen nominale en effectieve rente. Als het nominale percentage 19,7% is en je betaalt jaarlijks achteraf dan is het effectieve percentage ook 19,7. Heb je met meer termijnen per jaar te maken dan is de rekenwijze dat je in plaats ven het percentage het perunage neemt, dat is het percentage gedeeld door 100. Hier tel je één bij op en uit dat getal trek je een wortel met in de macht het aantal perioden. In het gegeven voorbeeld dus een 12 machts wortel uit 1,197. De uitkomst daarvan is 1,015098. Trek hier weer de eén van af die je er aan het begin van de berekening bij geteld hebt af en vermenigvuldig de uitkomst met 100 en je ziet dat je per maand 1,5098 procent mag betalen als de effectieve rente per jaar niet hoger mag uitkomen dan 19,7%.

Nu komt het veel vaker voor dat het nominale percentage genoemd wordt en dat je dat moet omrekenen naar de effectieve rente. In dit voorbeeld met 19,7% en 12 termijnen: Deel 19,7 door 1200(maandelijks perunage) en tel daar één bij op. Dat wordt dan 1,016416667. Verhef dit getal in de 12 macht. Dus 1,016416667^12. de uitkomst is 1,215797744. Tel hier één van af en vermenigvuldig de uitkomst met 100= 21,58%. Bij een nominale jaarlijkse rente van 19,7% en maandelijkse betaling betaal je dus jaarlijks effectief 21,58% aan rente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank dit is waardevol!

Andere antwoorden (2)

Toepassen van deze formules door terugrekening
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij moest je dan 1,197^(1/12) = 1,015098;

(1,015098-1)*100%= 1,5098% per maand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, zou je wel willen plussen maar helaas mobiele app :P