Contract ontbonden, wel of geen geen betalen?

Mijn vriend is een opleiding gaan volgen bij X, na zijn theorie gehaald te hebben, is het bedrijf failliet gegaan. Na 2 maanden lang meerdere malen aangetekende brieven te hebben gestuurd naar de curator van X, om duidelijkheid te vragen en daar geen antwoord op gekregen te hebben heeft hij besloten elders zijn opleiding af te maken. Inmiddels is dit in volle gang, maar nu kregen we een brief van X dat na de failliet alles is overgenomen door Y en dat ze het spijtig vonden dat het contract beëindigd was, maar dat ze nog wel even 1750 euro willen! Kan dit? Hij had tenslotte een contract met X?? Kan Y dan zomaar geld vragen terwijl het contract ontbonden is? Help!! Wij hebben geen rechtsbijstand...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit lijkt me typisch een vraag voor het Juridisch Loket, een instantie die door de overheid in het leven is geroepen! In elk geval zou ik het bedrag niet betalen. Daarover moet je het opleidingsinstituut schriftelijk, per aangetekende brief, informeren. De vraag is alleen op welke juridische gronden je je daarbij kunt beroepen. In het verhaal spelen de volgende factoren een belangrijke rol:

1. het faillissement en de overname door Y.
Mogelijk is dit juridisch beschouwd al een reden tot ontbinding van de overeenkomst.
2. De onbeantwoorde brieven aan de curator.
Ook dit lijkt me een belangrijke factor. Doordat de brieven onbeantwoord bleven, kwam voor jouw vriend de continuïteit van zijn opleiding in gevaar. Daarom nam hij de beslissing om zich bij een ander instituut in te schrijven.

Op welke wetsartikelen of jurisprudentie je je kunt beroepen weet ik niet, maar het Juridisch Loket kan je daar vast mee helpen. Succes!
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wie heeft het contract beëindigd de curator of je vriend. Als je vriend zijn contract heeft beeindigd kan het zijn dat ze recht hebben op dat geld.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze binnen 10 werkdagen niet gereageerd zou hebben op de brief, konden wij het contract automatisch als ontbonden beschouwen volgens de rechtswinkel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze binnen 10 werkdagen niet gereageerd zou hebben op de brief, konden wij het contract automatisch als ontbonden beschouwen volgens de rechtswinkel
ronron1212
12 jaar geleden
dan zou ik nu ook maar eens langs die rechtswinkel gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat begrijp ik, kost een hoop geld..dacht dat hier iemand er misschien wel verstand van zou hebben
ronron1212
12 jaar geleden
Je hebt geen ontslag gehad. Anders had je er misschien nu nog gewerkt. Heb je wel loon ontvangen?