hoeveel procent mag de deurwaarder beslag leggen op je salaris?

Salaris in beslag nemen door duerwaarder

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Hoeveel gaat er van je loon af?

Niet je gehele loon is vatbaar voor beslag. Om te beginnen gaat het alleen om het netto-deel. Ook mag er een zogeheten beslagvrije voet van het inkomen worden afgetrokken, opdat er voldoende geld overblijft voor de noodzakelijke levensbehoeften.

De beslagvrije voet is per maand 90% van iemands normbedrag van de bijstand, inclusief de eventuele toeslag en de vakantietoeslag.
De beslagvrije voet kan worden verhoogd met de premie voor een ziektekostenverzekering en de woonkosten voorzover die een bepaald bedrag te boven gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga er van uit dat je het hebt over loonbeslag? Deurwaarders moeten minimaal rekening houden met de voor jou betreffende beslagvrije voet. Daarvoor moet jij wel je gegevens aanleveren aan de deurwaarder, anders kan hij het niet goed uitrekenen.

Meestal zit er een formulier bij het loonbeslag. En meestal is dit niet zo duidelijke en ook niet duidelijk dat je dit in moet vullen. Naast de beslagvrije voet, die uitgaat van de basisnorm (de voor jou geldende bijstandsnorm - 10% + een correctie voor huur + correctie voor ziektekosten) is er ook nog het vrij te laten bedrag (dat hoger kan zijn dan de beslagvrije voet). Hiervoor moet je nog weer andere gegevens doorgeven.

Voor de huur krijgt je bijvoorbeeld de te betalen huur - de huurtoeslag die je ontvangt -193 (normhuur die iedereen wordt geacht te kunnen betalen) = xxx euro extra bij de basisnorm. Voor de ziektekosten geldt jouw premie - de zorgtoeslag + een bedrag voor het eigen risico.

Kortom heel veel hangt af van jouw eigen situatie. Laat iemand dit goed uitrekenen. Of neem contact op met de deurwaarder zodat hij het voor jou uit kan rekenen. Je hebt recht op een minimaal bedrag anders worden je schulden nog veel groter en komen er alleen maar meer beslagen.

De beslagleggers kunnen ook maar 1 totaal bedrag aan beslag leggen. De eerste beslaglegger heeft dus het meeste. Komt er nog een beslag dat moet de afloscapaciteit, dus het bedrag dat je wel zou kunnen aflossen (als dat nog overblijft) worden gedeeld door twee schuldeisers, enz.

Ik hoop dat je hier iets meer aan hebt. Niet bang zijn, contact opnemen met de deurwaarder, alles vragen wat je niet snapt. Je kunt beter van je laten horen, dan net doen of er niets aan de hand is, daar houden deurwaarder en schuldeisers ook niet van.

Succes en sterkte voor je.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het eigenlijke antwoord op je vraag is dus, alles boven de beslagvrije voet (of het vrij te laten bedrag) gaat van je loon af ter aflossing van je schulden, dus dat gaat naar de deurwaarder die het betaald (na aftrek van veel kosten) aan de schuldeiser(s)