Hoeveel geld krijg ik? (studiefinanciering)

Ik ben van plan om na de zomer op kamers te gaan in Arnhem voor een hbo opleiding.

Nou wil ik weten hoeveel geld ik in totaal krijg van de overheid etc.

Ik krijg op dit moment 70 euro van de belastingdienst.
Op de volgende site:

http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/bedragen.asp

staat dat ik € 266,23 voor uitwonend krijg. Dan staat er onder 242,46 voor een aanvullende beurs.

Als ik dit aanvraag, krijg ik dan 266,23 + 242,46 + 70 = 578,69 ?

En kan ik dan maximaal 285,70 euro daar nog bij lenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Iedere uitwonende student krijgt € 266,23 studiefinanciering. Afhankelijk van het inkomen van je ouders kan daar nog maximaal € 242,46 bij komen.
Waar de grens van het inkomen precies ligt weet ik niet, maar als je twee (bijna) fulltime werkende ouders hebt met een niet super slechte baan dan krijg je waarschijnlijk alleen de basisbeurs (€266,23).
Het totaal van de basisbeurs en de aanvullende beurs + je OV kaart is wat je van de IB-groep ontvangt, je prestatiebeurs. Dit krijg je sowieso 4 jaar. Haal je je diploma na (bijv.) 8 jaar, dan wordt de volledige prestatiebeurs omgezet in een gift.
Haal je binnen 10 jaar je diploma niet, dan wordt de volledige prestatiebeurs (dus ook ±3000 p.j. aan OV kaart kosten) omgezet in een definitieve schuld.

Hoeveel geld jij krijgt van de IB-groep krijgt dat weet ik niet, dat ligt dus aan het inkomen van je ouders.
Die € 70,- krijg je van de belastingdienst, aan zorgtoeslag, dit heeft niets met studiefinanciering te maken.
Je zult dus per maand 2 bedragen ontvangen. Een van de IB-groep, een bedrag tussen de € 266,23 en € 508,69, en € 70 zorgtoeslag van de belastingdienst.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kan inderdaad ook nog bijlenen, het geld wat je leent is sowieso, hoe snel je je diploma ook haalt, een lening. Een lening waarover je belachelijk weinig rente betaalt (iets van 2,5%) maar wel degelijk een lening. En ga je 4 jaar lang € 285,70 per maand lenen dan heb je een schuld van goed € 13.000 excl. rentekosten... En dat is natuurlijk minder leuk dan geen lening.
Als je de lening gaat bekijken als investering dan valt het wel mee... 13k voor een HBO diploma is niets!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Helemaal juist beredeneerd! Bijlenen niet doen btw... Als je je studie niet haalt heb je een dikke, dikke schuld!