Waarom word er zoveel van ons inkomen ingehouden. In vergelijking met andere landen om ons heen?

Ik bedoel die belachelijke hoge ziektekosten en eigen bijdrage (gratis in england) in Duitsland is dit ook beter geregeld.

Hoge belasting enz

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

- In Duitsland is inkomstenbelasting heel anders geregeld. In Nederland betaal je alleen een hoger tarief over de euro's die je boven een bepaakld nivo aan salaris ontvangt. In duitsland ga je over je hele salaris een hoger percentage betalen. In Nederland is het nadrukkelijk interessanter

- In Engeland is de zorg een stuk slechter dan in Nederland

Het verschil zit hem in de kwaliteit van wat je geleverd krijgt; Het ene land besteed wat meer aan het ene, het andeere wat meer aan het andere. Wij zijn heel sociaal en accepteren dat veel mensen die eigenlijk best kunnen werken, dit niet doen. Dat kost veel geld.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.rijksbegroting.nl/2011/voorbereiding/miljoenennota,kst148338_2.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kosten die gemaakt worden moeten worden betaald door de burger.
De ziektekosten en de belastingen zijn daar voorbeelden van.
Dus het antwoord is eigelijk heel simpel alles wordt door de burger betaald.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen mensen maar ook in NL gevestigde vennootschappen betalen belasting over winst/inkomen.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja dat klopt maar uit eindelijk betalen wij ook voor de winsten van die ondernemingen.
ronron1212
12 jaar geleden
Wij kopen die producten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen niet (helemaal) juist, want heel veel in NL gevestigde ondernemingen zijn holdings van bedrijven die juist niet in NL maar over de hele wereld gevestigd zijn.
ronron1212
12 jaar geleden
ja en?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus hun producten worden grotendeels niet door burgers in NL afgenomen.
"Veel" is relatief, maar ten eerste heeft de hoogte van de belastingen en bijdrages vooral te maken met de kwaliteit van allerlei zaken in ons land zoals wegen, onderwijs, gezondheidszorg, etc. Ten tweede heeft het alles te maken met het feit dat wij een stelsel kennen waarin we voor elkaar betalen. Zo ben je misschien nog nooit in psychische problemen gekomen, maar toch gaat een deel van jouw belastingeld naar psychische gezondheidszorg waar anderen dan weer gebruik van kunnen maken.

Op de overheidswebsite staat het als volgt samengevat: "In Nederland draagt de overheid zorg voor allerlei zaken als rechtspraak, politie op straat en onderhoud van het wegennet, bijstand voor mensen die in financiële problemen komen, zorg voor ouderen, subsidies op woningen en kunst en cultuur. Het zijn allemaal taken die individuele burgers of bedrijven niet kunnen of willen uitvoeren, maar die wel uitgevoerd moeten worden om een goed verzorgingsniveau van de samenleving te realiseren."
(http://www.overheid.nl/zowerktdeoverheid/watdoetdeoverheid/belastingen)

Kortom, het belangrijkste uit dit stuk is wat mij betreft: "goed verzorgingsniveau". De hoeveelheid geld die de overheid inhoudt van je loon heeft rechtstreeks te maken met de kwaliteit van de eerder genoemde zaken. Hier ontstaat dan ook meteen discussie natuurlijk. Hoe hoog is het verzorgingsniveau dat Nederland eigenlijk nodig heeft, kortom, wanneer is het goed genoeg? Wat de een goed genoeg vindt, vindt de andere burger immers te weinig. De politiek moet proberen met al deze meningen rekening te houden en zo het juiste verzorgingsniveau kiezen.

Verder is het inderdaad zo dat met name onze ziektekostenpremies hoog zijn. Hierover staat op Internet: De Nederlandse ziektekostenverzekeraars boeken met een premieomzet van een kleine € 40 mld ruim een derde van de totale inkomsten uit ziektekostenverzekeringen in Europa, zo blijkt uit voorlopige cijfers van de Europese verzekeraarsorganisatie CEA.
http://www.amweb.nl/nieuws/nederland/nederland-goed-voor-een-derde-van-europese.152925.lynkx

Kortom, ons gezondheidsstelsel zit goed in elkaar (Heb je wel eens in het buitenland in het ziekenhuis gelegen? Er zijn landen waarin ik je dat absoluut zou afraden.) maar het kost daarom ook erg veel geld. Dit staat nog los van de discussie dat in heel veel sectoren efficiënter gewerkt zou kunnen worden. Ook inefficientie leidt immers tot hogere belastingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door ""marktwerking""niet door de regering,de ""managers"" vragen ook veel,doen weinig.
Je kunt niet alleen 'enkele' zaken vergelijken (zoals gezondheidszorg of onderwijs). Als je een vergelijking wilt maken moet je het totaalpakket aan maatregelen in een land vergelijken.