waar kan ik een makkelijk overzichtje vinden van schaatschuld per land. wie de eisers zijn en voor hoeveel?

zijn er ook landen die eisen en in de schuld staan tegelijkertijd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Hier kun je een aardig overzichtje vinden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_staatsschuld

Niet gesorteerd op de grootte van de schuld, maar zoals gebruikelijk, als percentage van het bruto nationaal product. Dat is een wat eerlijkere manier, omdat anders grote landen altijd bovenaan staan ;-)

Er wordt niet bijgehouden wie precies de eisers zijn. Ik weet ook niet precies welke spaarders er voor hebben gezorgd dat ik een hypotheek kon krijgen. In het klein (sparen en lenen) en in het groot, doet de geldmarkt zijn werk. Mensen die (tijdelijk) geld teveel hebben, en mensen die geld nodig hebben, vinden elkaar b.v. via banken. Zo gaat het ook als landen geld nodig hebben. De eisers zijn meestal beleggings- en verzekeringsmaatschappijen, vermogenbeheerders, banken, pensioenfondsen, en vermogende particuliere beleggers.

In principe komt het niet voor, dat een land geld uitleent, en tegelijkertijd leent. Als jij 20.000 Euro op de bank hebt staan, ga je ook niet bij Wehkamp op de pof kopen. Dat doe je alleen als je echt geld tekort komt, omdat geld lenen altijd duur is. Bij een hypotheek gaat dat niet altijd op, maar dat komt meer door belastingtechnische zaken.

Dat Nederland, en andere EU-landen nu indirect geld aan Griekenland lenen, is uitzonderlijk. De reden daarvoor is alleen maar, omdat Nederland (en b.v. ook Duitsland) veel goedkoper aan geld kan komen, dan Griekenland (en ook Portugal, Spanje en Italie). Dat heeft alles met de kredietwaardigheid te maken. Beleggers hebben er geen vertrouwen in, dat hun geld aan Griekenland geleend, ooit terugkomt, en vragen een enorm hoge rente, voor dat risico. Dat risico wordt nu door landen met een hoge kredietwaardigheid, zoals Nederland, overgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De tweede vraag kan ik wel beantwoorden, bijna elk land heeft schulden en hebben ook geld geleend aan het buitenland. Bijvoorbeeld Nederland aan Griekenland
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat snap ik dan niet. als wij bijv een schuld hebben bij de VS, schuldeiser zijn van belgie en belgie schuldeiser van de VS. vereken het dan met elkaar ipv alleen maar rente betalen waardoor het uiteindelijk het 100 voudige kost. is hier echt nog niemand op gekomen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook echt niet zo hoor! ;-) Als ik jou 150 Euro schuldig ben, en jij mij 100 Euro, dan komen wij echt allebei wel op het idee om dat te verrekenen, en dat jij mij niks meer schuldig bent, en ik jou 50 Euro. Als we dat niet zouden doen, dan zitten we met een totaal overbodige en rare administratieve rompslomp.