In hoeverre heeft de fiscale bijtelling van een leaseauto invloed op de hoogte van een eventuele ww-uitkering of arbeidsongeschiktheidsuitkering?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (4)

Ik mag toch aannemen dat je dan ontslagen bent en dus de lease auto niet meer hebt. De bijtelling is iets dat als inkomen wordt gezien. Maar als je een ww of wao uitkering krijgt dan heeft dat niets met elkaar te maken dan wordt gekeken naar je brutoloon.
ronron1212
12 jaar geleden
Een leaseauto heeft geen effect op een eventuele ww uitkering. Er wordt gekeken naar het salaris, de overige looncomponenten zoals onkostenvergoedingen of bonussen die deel uitmaken van het uiteindelijke inkomen maken voor de ww niet uit.
paulus811
12 jaar geleden
De bijtelling is fiscaal en voor de werknemersverzekeringen wettelijk een onderdeel van het begrip inkomen.
Er wordt daarom daarover ook loonheffing ingehouden.

De hoogte van de bijtelling verhoogt in principe de grondslag van de uitkering, tenzij je daarmee boven het maximum premieinkomen komt.
In de pensioenregeling staat wat voor de pensioengrondslag meetelt.

Toegevoegd na 13 uur:
Correctie: Voor de werknemersverzekeringen (ZW, WW en WIA) telt de bijtelling voor prive-gebruik van een auto ter beschikking gesteld door de werkgever, NIET mee.

Zie blz. 279 voor uitzonderingen op het uniforme loonbegrip (handleiding loonheffing 2011 van de belastingdienst, onderstaand)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste,

Wajong-uitkeringen zijn een percentage van het wettelijk minimumloon. Hierbij speelt het salaris geen rol.

WIA-, WAO- en WW-uitkeringen zijn gebaseerd op het loon waarover je Sociale Verzekeringenpremies hebt betaald. Dit SV-loon bestaat uit alle loonelementen waarover SV-premies zijn betaald aan de belastingdienst, zoals brutoloon, vakantiegeld, eindejaarsuitkering, 13e maand en ploegentoeslag.

De fiscale bijtelling van een lease-auto wordt niet meegenomen in de berekening van je SV-loon.

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/raygTj.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare