Waarom is het goed als landen schulden hebben?

Vroeger vertelde een leraar dit altijd. Ben alleen vergeten waarom. Logisch zou zijn om te sparen maar er was een andere reden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Dan heeft het andere land financiële macht over het andere land. Dit is trouwens alleen voordelig voor het land dat geld uitleent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat je leraar even de weg kwijt is geweest. Geld lenen kost altijd geld. Met mate geeft geen problemen maar teveel lenen wel wat ik met de huidige euro crisis niet hoef toe te lichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jouw leraar vertelde, is lastig te achterhalen voor iemand die niet bij je in de klas heeft gezeten.

Een reden kan zijn dat je met het geleende geld investeringen/aankopen doet tegen de huidige prijs en die later aflost met geld dat dan minder waard is dan nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat dat geld aan het rollen houdt. Dat zei mijn economieleraar altijd: Geld móét rollen, anders staat alles stil/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met het geleende geld kan de regering van dat land economische activiteiten ontplooien of stimuleren. Dat leidt tot een vergroting van het BNP (Bruto Nationaal Product).

In een normale situatie stijgt het BNP met een bedrag dat hoger is dan de rente die op de lening moet worden betaald.

Kortom: op zo'n lening maakt het land winst.

Anders gezegd: zonder lening zou het land na (bijvoorbeeld) tien jaar een bepaald BNP hebben. Mét lening stijgt het BNP. Die stijging gaat aanvankelijk op aan het terugbetalen van lening plus rente, maar daarna heb je dat extra BNP lekker voor jezelf. Zonder lening zou je dat extra BNP niet hebben gehad.

Toegevoegd na 7 minuten:

Vergelijk het met het opzetten van een eigen bedrijf.

Stel dat jij prachtige meubels kunt maken. Je koopt hout en houtbewerkingsspullen, maakt meubels, en verkoopt die voor veel geld aan goedbetalende klanten.

Maar: je hebt nu geen geld. Dus kun je geen hout en geen gereedschap kopen.

Nu kun je zeggen: ik leen niet. Dan moet je jaren sparen voordat je een klein beetje hout kunt kopen. Met afgedankt gereedschap maak je daar een meubeltje van. Dat verkoop je, maar veel winst maak je niet, want je kon slechts goedkoop hout inkopen en je hebt slecht gereedschap.

Voordat je naam maakt en kunt groeien, ben je jaaaaren verder.

Je kunt ook zeggen: ik leen wel. Dan kun je meteen goed gereedschap kopen, en hout van goede kwaliteit. Je maakt in hoog tempo meubels, en verkoopt die voor behoorlijke prijzen.

Met de winst betaal je een kwart van de lening af; de rest gebruik je om nieuw hout te kopen, waarvan je opnieuw mooie meubels maakt. Doordat je bij de eerste lichting al veel klanten had, heeft jouw goede naam zich al verspreid, dus je tweede lichting meubels is snel verkocht, en zelfs voor wat hogere prijzen.

Met de winst betaal je het tweede kwart van de lening af, en koop je de derde lichting hout.

Je ziet: na vier van die sessies ben je van je lening af. Je bedrijf is gevestigd en staat stevig op eigen benen. Vanaf nu maak je elke maand flinke winst, waarvan je goed kunt leven. En je jaagt de economie in jouw omgeving aan, want ook de houtleverancier en de gereedschapmaker profiteren. Bij de bakker koop je beter (duurder) brood, je schaft een mooiere keuken aan, je koopt duurdere schoenen - enzovoort.

Eén keer een lening, en zowel jijzelf als je hele omgeving profiteren daarvan tot in lengte van jaren.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dan is een land in ieder geval aan het investeren.