Waar kan ik een overzicht vinden van stichtingen, fondsen, etc. die geld geven aan (projecten van) goede doelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Hier kan je het één en ander terugvinden:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even informeren bij de linkse politieke partijen. Die kennen ze allemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Belastingdienst geeft desgevraagd en na onderzoek erkenningen af aan instellingen als die tenminste 90 % van hun inkomsten aan goede doelen besteden.
Dat heten Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI).
Er is op internet een lijst van die instellingen. Een gift daaraan is aftrekbaar bij de aangifte inkomstenbelasting. Zij hoeven ook geen schenk- en erfbelasting over (grotere) giften te betalen.
Zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de aloude Pyttersen's Nederlandse Almanak: "De Pyttersen's Nederlandse Almanak is een jaarlijks verschijnend handboek van organisaties, instellingen en personen in Nederland. In oktober 2010 verscheen de 109e jaargang. De uitgave is voor abonnees ook online te raadplegen.

In de almanak worden in het kort particuliere, overheids- en semi-overheidsorganisaties en -instellingen beschreven. Uitgangspunt is dat deze tenminste een bovenlokaal belang dienen en primair een non-profit doel nastreven. In de editie 2010-2011 zijn de gegevens van ongeveer 11.500 meest landelijke organisaties, verenigingen en stichtingen opgenomen welke in de Nederlandse samenleving actief zijn. De almanak bevat adressen en gegevens over bestuur, directie en doel van deze organisaties, verenigingen en stichtingen. Ook zijn gegevens opgenomen over de centrale overheid, lagere overheden, onderwijsinstellingen, instellingen voor gezondheidszorg en openbare bibliotheken."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pyttersen%27s_Nederlandse_Almanak

In sommige bibliotheken hebben ze 'm ook, daar kun je 'm gratis inzien. De almanak heeft een goed register, waarbij je kunt zoeken op onderwerp, naam, en dergelijke.