Mag de gemeente zomaar een uitkering stop zetten?

Ik ben onder de 27 en alleenstaande moeder. Omdat ik dus nog geen 27 ben staat mijn uitkering stop over 6 weken. Dat kreeg ik gister te horen. Ik werk deels op basis van een nul uren contract. Maar daar zou ik niet van kunnen leven met mijn kind. Ik zoek intensief naar een fulltime baan maar tevergeefs. Ik heb bij de gemeente gevraagd om een werk leer traject. Of dat ik een tegenprestatie kan doen. Laat me daar schoonmaken of koffie dame worden. Om maar wat op te noemen. Ik kan geen werk vinden en hun helpen mij daar niet bij. Over 6 weken staat alles stop en raak ik alles kwijt. Hoe moet ik mijn kind straks voeden? Me huis betalen? Studie financiering krijg ik niet, alleen een lening. Dat betekend dat boven op de schuld ik nu al heb mijn schuld met 800 per maand toe zou nemen. Bovendien zit ik in de schuldhulpverlening en komt die omdat ik per 1 sep geen inkomen meer heb te vervallen.

Kortom, mag de gemeente dit doen? Heb ik als alleenstaande moeder nergens recht op?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Het is me op basis van bovenstaande informatie niet duidelijk waarom je uitkering stopt. De bijstand is namelijk een vangnet als geen enkele andere regeling van toepassin gis.

Naar mijn mening zou je, als je ouder dan 21 bent, als alleenstaande ouder netto eur 926,47 moeten ontvangen inclusief vakantietoeslag met daarbovenop eventueel een toeslag. (Uiteraard met correcties op inkomsten uit werk e.d.)

Uiteraard moet je ook voldoen aan de andere eisen om recht te hebben op een bijstandsuitkering (eisen m.b.t. inkomen, vermogen, sollicitatieplicht).

Zo geldt bijv.:
"De gemeente kan uw bijstandsuitkering verlagen als u uw lasten kunt delen met een ander. Dit geldt alleen als u getrouwd bent. De gemeente kan de uitkering ook verlagen als u minder dan een halfjaar geleden van school bent gekomen."

En ook:

"De gemeente verlaagt uw bijstandsuitkering als u ander inkomen heeft. Bijvoorbeeld loon, een uitkering, alimentatie of heffingskortingen van de Belastingdienst. Een deel van uw loon mag u houden. Dat geldt ook voor de onkostenvergoeding die u voor vrijwilligerswerk krijgt."

Mijn advies: nogmaals contact opnemen met de gemeente want 'zomaar' stoppen kan niet, die beslissing moet gemotiveerd kunnen worden.
Computoon
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Misschien is de informatie van deze website ook relevant voor de vraagsteller: http://www.ipsz.nl/pagina/8543/jongeren-van-18-t-m-27-jaar "Jongeren van 18 t/m 27 jaar Jongeren moeten werken of naar school om een vak te leren. Zij horen volgens de regering niet thuis in de bijstand. Daarom gelden er voor hen extra strenge regels. Deze hebben onder andere betrekking op het recht op bijstand, het aanvragen van bijstand, de hoogte van de bijstand, het vrijlaten van bepaalde inkomsten en het recht op hulp van de gemeente bij vinden van een baan." De rest van de tekst met uitgebreide toelichtingen op de regels is op de website te lezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni slaat de spijker op z'n kop: voor jongeren onder de 27 gelden andere regels sinds juli 2012. Computoon lijkt vooral de oude situatie te beschrijven? Of de situatie zoals die is wanneer iemand vrijgesteld is van scholingsplicht óf scholing volgt waarbij geen recht meer bestaat op studiefinanciering. In alle andere gevallen is studiefinanciering een voorliggende voorziening. Bijstand is inderdaad een vangnet als je nergens anders meer recht op hebt, inclusief studiefinanciering.
Computoon
10 jaar geleden
Vraagsteller stelt, dat ze geen recht heeft op studiefinanciering. Bovendien is ze alleenstaande ouder met kind.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk, alleen ontslaat het geen recht hebben op studiefinanciering je nog niet van de scholingsplicht. Wél kan dit maken dat je tijdens het volgen van onderwijs toch recht hebt op Bijstand. Het hebben van een kind geeft ook geen vrijstelling van de scholingsplicht. Bij kinderen onder de 5 wél van de arbeidsverplichting, maar niet van de scholingsplicht.
Vanaf 1 juli vorig jaar geldt een 'aanscherping' van de WWB voor jongeren tot 27. Het idee daarachter is dat jongeren niet in de Bijstand horen maar moeten werken of leren. Jongeren hebben daarom niet alleen een sollicitatieplicht, maar ook scholingsplicht. Als je naar school kunt, moet je dit ook doen. Als je dit wel kunt maar het niet doet, kan de gemeente inderdaad je uitkering stopzetten omdat je dan niet aan de eisen voldoet. Net zoals je uitkering stopgezet kan worden als je niet voldoet aan de sollicitatieplicht. Gemeentes moeten echter wel kijken naar individuele omstandigheden en daar ook naar handelen.

De wet zegt er dit over:
"Artikel 13.
Uitsluiting van bijstand
2. Geen recht op algemene bijstand heeft degene: c. die jonger is dan 27 jaar en uit ’s Rijks kas bekostigd onderwijs kan volgen en: 1°. in verband daarmee aanspraak heeft op studiefinanciering op grond van de Wet op de studiefinanciering 2000 , dan wel 2°. in verband daarmee geen aanspraak heeft op studiefinanciering en dit onderwijs niet volgt;"

Oftewel: wanneer je nog recht hebt op studiefinanciering, heb je geen recht op Bijstand. Als je géén recht meer hebt op studiefinanciering, moet je wél studeren of naar school gaan. De gemeente kan dan je inkomen aanvullen. Ga je niet naar school maar kun je dit wel, dan heb je inderdaad geen recht meer op een uitkering.

Van die scholingsplicht kun je o.a. uitgezonderd worden wanneer je psychisch, lichamelijk of cognitief niet in staat bent om naar school te gaan. Voor alleenstaande ouders van kinderen onder de 5 is wél een vrijstelling mogelijk van de arbeidsverplichting, maar níet van de scholingsplicht. Je zult dus moeten zoeken naar mogelijkheden voor een opleiding. Als je kunt aantonen dat je geen opleiding kúnt volgen of dat er op dit moment geen opleidingen zijn waar jij terecht kunt, kan de gemeente je toch (tijdelijk) WWB toekennen.

Verder noem je nog iets: schuldhulpverlening. Als dit gaat om WSNP, heb je niet alleen vanuit de WWB, maar ook vanuit de WSNP een sollicitatieplicht. Dan krijg je geen scholingsplicht opgelegd, omdat je simpelweg eerst je schulden moet aflossen door zoveel mogelijk inkomsten te vergaren. Als je schuldhulp krijgt via een gemeentelijke instelling, geldt dat minder hard maar kan de sociale dienst natuurlijk wel besluiten om in jouw geval wel een sollicitatieplicht op te leggen, maar geen scholingsplicht.

Onderstaande bron geeft ook informatie over deze aanscherping voor jongeren.

Toegevoegd na 18 uur:
Zie reactie voor 18-21j
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aanvulling: als je nog geen 21 bent, zijn je ouders financieel verantwoordelijk voor je. Het is dan in sommige gemeentes wél mogelijk om een - veel lagere - uitkering te krijgen voor je kind. Dit vanuit het idee dat je ouders weliswaar tot je 21e verantwoordelijk zijn voor jouw levensonderhoud, maar niet voor dat van jouw kind. Nog iets anders wat ik nog niet langs heb zien komen hier, maar is de vader op de één of andere manier in beeld? Betaalt die alimentatie? Dat zal al wel onderzocht zijn omdat de sociale dienst dat veelal verplicht stelt (alimentatie is voorliggend voor Bijstand, Bijstandsuitkering zou dan slechts de alimentatie aanvullen tot het sociaal minimum) maar ik vroeg het me toch af.