kan nederland zonder de euro? en weer de gulden hanteren?

als Nederland uit de europese unie stapt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Ik heb hier wel eens artikelen over gelezen, was volgens mij niet mogelijk, en we zouden juist slechter af zijn door weer terug te gaan naar de gulden.

Het beste antwoord

Nederland kon ook afscheid nemen van de gulden, dus waarom zou het omgekeerd ok niet kunnen?
De enige fout die bij de invoering van de Euro is gemaakt, is het feit dat Wellink en Kok niet hebben geëist dat de gulden gerevalueerd zou worden. Door die lage inwisselkoers van de gulden in combinatie met onze meer dan prima draaiende economie, is in Nederland een inflatiegolf ontstaan. Alles werd ineens fors duurder. Stijgende huizenprijzen zorgden ervoor dat de huiseigenaren hiervan profiteerden, maar iedereen met een vast inkomen ondervond echter nadeel.
De mensen in loondienst, de minima en de mensen met een AOW-pensioentje. Huizenkopers moesten zich diep in de schulden steken. In 1990 stond onze hypotheekschuld van ons nat.product nog op 40%, in 2006 was dit al 100%volgens het IMF. Volgens de politiek was dit de tijd voor loonmatiging. Kortom, enkele decennia terug kon een gezin ronddkomen van één inkomen, dat is nu niet meer mogelijk. Je hebt gewoon 2 inkomens nodig in een gezin!
Nederlanders zijn altijd zuinig en spaarzaam geweest. Wij zijn ook het land met de hoogste pensioenreservering per hoofd. Cijfers per inwoner; Duitsland,€ 1634,- Frankijk, €443,- Italië, €1190,- Nederland, €34.013!
Veel landen betalen hun pensioenen uit lopende inkomsten en dit is geen probleem met veel werkenden, maar de babyboomers komen eraan en straks zijn er een grote groep gepensioneerden en een kleine groep werkenden. Dan krijgen wij het als Europese partner heel erg moeilijk met ons partnerschap.
In mijn ogen is de euro eigenlijk ten dode opgeschreven, zoals het nu gaat kost het ons klauwen met geld en als al die anderen landen straks pensioen moeten uitkeren dat zij nooit hebben gespaard, dan zouden wij hun weer moeten helpen van ons eigen gespaard geld. Let maar op,
dit gaat eraan komen en dan hebben we de poppen aan het dansen!
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat zou allemaal mogelijk zijn, we zouden zelfs een hele andere munt kunnen gaan hanteren. Het ding is gewoon dat geen enkele politicus dat op dit moment als een goed idee ziet. Het zou ons meer kosten dan het ons op zou leveren. Als er wel politici zouden zijn die het zouden willen zou er nog lang geen meerderheid voor zijn