Hoe zit het nu met het eigen risico in de tweedelijns psychische zorg?

Ik bedoel dus echt het eigen risico.
Mij lijkt het, en ik lees veel, dat je ook voor de tweedelijns psychische zorg van het GGZ je eigen risico moet betalen.
Alleen nu zijn er al twee mensen die zeiden dat ze nooit een rekening hebben gehad daarvoor.
Hoe zit dat nu? Is daarvoor een soort uitzondering voor gemaakt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Vergoeding en eigen bijdrage bij behandeling in de tweedelijns ggz
Voor een behandeling (diagnosebehandelcombinatie of dbc) door een hulpverlener in de tweedelijns ggz geldt:

U krijgt de behandeling vergoed vanuit het basispakket.Wanneer u langer dan een jaar klinische zorg nodig heeft, wordt deze vergoed vanuit de AWBZ.

Dus geen eigen risico
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe bedoel je, dus geen eigen risico?
Normaal moet zorg dat uit het basis pakket vergoed wordt, deels dus betaald worden met eigen risico.
Maar ik hoorde van sommige dat zij dit nooit hoefden te betalen.
Naast de eigen bijdrage valt alle geneeskundige ggz onder het verplichte eigen risico van € 220 (2012) Naast het verplichte eigen risico kunt u kiezen voor een vrijwillig eigen risico. Als u medische kosten maakt, tellen de kosten eerst mee voor het verplicht eigen risico, en daarna voor het vrijwillige eigen risico als u daar voor heeft gekozen.

Raadpleeg uw zorgverzekeraar

U blijft uiteindelijk altijd zelf verantwoordelijk voor de betaling van de kosten, ook als uw zorgverzekeraar de behandeling om welke reden dan ook niet vergoedt. Raadpleeg bij twijfel vooraf uw zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee dankje!
Is het dan, omdat er vaker staat: raadpleeg zorgverzekeraar, dat er een kans is dat die eigen risico weg valt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt me niet, maar je weet nooit, ik denk dat dat is omdat de kosten gebaseerd zijn op 2012. Bel voor de zekerheid even.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!
De 'extra' eigen bijdrage die vorig jaar gold voor de tweedelijns-GGZ van 200 euro bovenop het gewone eigen risico dat geldt in het basispakket is per 1 januari van dit jaar weer afgeschaft. Dat betekent dat je alleen het 'gewone' eigen risico betaalt. Vorig jaar was dat 220 euro, dit jaar 350.

Als je echt alleen het eigen risico bedoelt en het niet hebt over die eigen bijdrage, kan het verschillende oorzaken hebben dat iemand daar (nog) geen rekening van heeft ontvangen. Inderdaad geldt het eigen risico voor elke behandeling uit het basispakket, dus ook voor tweedelijns-GGZ. Maar in de eerste plaats zijn verzekeraars soms traag met het in rekening brengen van het eigen risico. Ik ben altijd in januari al door m'n eigen risico heen alleen al op grond van m'n medicatie en meestal ontvang ik in februari de rekening, maar het is inmiddels bijna half maart en ik heb nog niets ontvangen voor dit jaar. Sommige verzekeraars zijn nog trager. Voor jongeren beneden de 18 jaar geldt het eigen risico niet, dus als je spreekt met iemand van 17 dan klopt het dat er nooit een rekening is geweest voor het eigen risico. Daarnaast is het zo dat als iemand langer dan een jaar is opgenomen, de vergoeding niet meer onder de zorgverzekering maar onder de AWBZ valt in de vorm van een zorgzwaartepakket. Daarvoor geldt wel een eigen bijdrage voor verblijf via het CAK, maar niet het eigen risico van de zorgverzekering. En tenslotte geldt bij een gedwongen opname (BOPZ) dat eigen risico ook niet.

Daarnaast kan het natuurlijk ook zo zijn dat iemand zijn of haar eigen risico al had opgemaakt voordat de GGZ-behandeling werd gestart. Als je in januari voor een paar maanden medicatie gaat halen en je hebt de 350 euro al betaald, dan zul je geen rekening meer ontvangen voor eigen risico als je vervolgens in maart start met een GGZ-traject. Het eigen risico hoef je immers maar één maal te betalen.

Als je toch die eigen bijdrage bedoelt die dus inmiddels is afgeschaft, dan geldt daarvoor ook nog dat een aantal GGZ-instellingen vorig jaar pertinent geweigerd heeft om die eigen bijdrage in rekening te brengen. Het zou dus kunnen dat iemand die bij zo'n instelling in behandeling is geweest vorig jaar wel die eigen bijdrage verschuldigd was, maar dat ze inderdaad daar geen rekening van hebben gekregen omdat de instelling dat niet deed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel inderdaad echt alleen het eigen risico. Het AWBZ geldt toch niet alleen bij opname maar ook bij behandeling?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, alleen de klinische GGZ-zorg die meer dan een jaar duurt, valt onder de AWBZ. Als je poliklinisch wordt behandeld, blijft dat gewoon onder de zorgverzekering vallen. Je kunt wel extramurale zorg krijgen vanuit de AWBZ voor psychische problemen, maar dan gaat het om bijvoorbeeld begeleiding of dagbesteding. Behandeling valt in die gevallen niet onder de AWBZ.