Mag ik mijn helm zo spuiten zodat hij er net zo uit ziet als een redbull helm? Of kom ik dan in de problemen met copyright etc.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Ik acht de kans dat je problemen krijgt met de copyright nihil. Je gaat geen producten onder die naam cq logo uitbrengen met winstoogmerk of je voordoen als Red Bull medewerker? Je versiert je helm er gewoon mee. En daarnaast, je maakt ook nog eens reclame.

Er worden toch ook stickers van Red Bull uitgegeven? Als je die op jouw helm plakt mag dat toch ook?
Dus gewoon doen.

En, het is al een paar keer genoemd, niet om ze af te vallen maar het spuiten en stickers plakken op je helm maakt geen moer uit voor de veiligheid.

Dit is een broodje aap verhaal.
Ooit eens verzonnen door een fabrikant die hiermee wilde voorkomen dat het merk van de helm (doorgaans ook een sticker!!) afgeplakt zou worden.

Maar dit verhaal is al zo vaak gecirculeerd dat zelf rijschoolhouders dit als waarheid bestempelen. Het is allang achterhaald. De materialen waarmee een helm wordt gemaakt zijn absoluut niet te verzwakken met verf of stickers. Je kan hooguit de laklaag beschadigen.

Ga naar de eerste de beste site van (goede)helmproducenten en je komt de vraag tegen bij FAQ. Hieronder een voorbeeldje, vraag staat bovenaan:

http://www.araihelmet-europe.com/2010/nl/our-support/f-a-q-s/

En toch zijn er ook nog veel aanbieders die zeggen dat het echt niet kan. Behalve de speciale stickers en verf die zij verkopen. Dan kan het wel.... Yeah right!

Ook op Discovery Channel (of NGC, dan kan ook) is er een item over geweest, complete onzin dat stickers en/of verf de veiligheid van de valhelm beinvloeden.

Dus resumerend: Nee, je krijgt geen problemen en ja het is veilig om te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Met copyrights niet als die helm van jou is in ieder geval, maar je moet er wel rekening mee houden dat verf de helm kan beschadigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor het mag/kan gewoon het lijkt me wel mooi XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Qua copyright zal het wel meevallen. De kans dat sowieso iemand het ziet en aangifte doet is klein.

Belangrijker is hetgeen ik zag op de site van een bron van iemand die hier al een antwoord gaf:
Het is belangrijk je helm goed te onderhouden, de kunststof waarvan een deel van de helm gemaakt is kan beschadigd raken door de agressieve stoffen van schoonmaakmiddelen, lijm van stickers en verf. Maak je helm dan ook alleen schoon met zuiver kraanwater en een zachte doek en versier je helm niet.

Niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou wel rekening houden dat de veiligheid van de helm afneemt omdat er in de verf oplosmiddelen zitten die de stevigheid van de helm aantasten. De helm is wel voor je eigen veiligheid en als je het toch doet breng een klein eigen kenmerk aan zodat het jou eigen idee is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het even vragen, ee simpelbriefje naar rb. En er kan je niets gemaakt worden. Ik weet dat Walt Disny er heel moeilijk over kan doe. Als je iets met hun logo doet. En laat je goed informeren over de lak/lijm die je gaat gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je hierboven ziet kán het dus wel. Maar voor je helmveiligheid heb ik een tip; maak de tekening op een helmsticker en plak die op je helm. Blijft het veilig en heb jij je red bull logo:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou eerst kijken naar je eigen veiligheid. In veel gevallen vervalt de productaansprakelijkheid van de fabrikant als je besluit je helm te gaan spuiten. Dat betekent dat je bij een ongeval een minder goed werkende helm op je hoofd hebt. Problemen met RB zullen meevallen. Ze moeten eerst weten dat jij degene bent met die helm. Maar goed je kan natuurlijk altijd een mail sturen aan RB met je vraag.