ik werk momenteel 36 uur,maar als ik naar 20 uur ga kan ik dan via het uwv een bij betaling krijgen tot 36 uur en zo ja hoeveel

ik ben 80 tot 100 afgekeurd,maar werk wel 36 uur kan ik terug gaan naar 20 uur per week en dan een bij betaling ontvangen via het uwv?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (5)

Ik zou hier toch bij het UWV eens navraag naar doen, omdat je nu wel 36 uur werkt. Als je ontslag neemt voor 16 uur zou het UWV kunnen zeggen dat het een verwijtbaar ontslag is en je dus geen of een gedeeltelijke uitkering krijgt. Laat je dus vooraf goed informeren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij nu volledig werkt én volledig bent afgekeurd, gaat de UWV ervanuit dat je gewoon kunt bij blijven werken. Als dat niet het geval is, zal je opnieuw gekeurd moeten worden. Die laatste keuring is bepalend of je recht hebt op een aanvullende uitkering als je maar in staat bent om 20 uur te werken.

Persoonlijk geef ik je weinig kans. Ik ben ook volledig afgekeurd -en wordt ook telkens opnieuw gekeurd- en ik kan echt heel erg weinig. Ik snap niet zo goed hoe jij nu 36 uur kan werken of later wellicht 20 uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
80-100% arbeidsongeschikt verklaard door het UWV en tegelijk betaald werk roept vragen op.
Al het UWV de uitkering betaalt aan de werkgever en die voegt daar geld aan toe, bij voorbeeld tot het niveau voordat je arbeidsongeschikt werd, dan hebben we het over een loonwaarde van maximaal 20 % van je "maatmanloon".
Dat is arbeidstherapeutisch werk.
M.a.w. je bent wel veel uren per week bezig maar de waarde van je bezigheid is door je handicap laag.
Je wordt door het UWV niet betaald voor je uren die je wel of niet werkt.
Die spelen geen rol maar voor de waarde (of het gebrek daaraan) van wat je wel kan.
Vergelijk het bruto loon wat je krijgt van je werkgever met de uitkering (die het UWV aan je werkgever betaalt?).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jouw baas een vergunning aanvraagt om jouw voor 16 uur per week "te ontslaan" dan heb je misschien kans op een aanvulling van het UWV. Echter heb je dan ook sollicitatieplicht. Je zult dus om die uitkering te behouden moeten solliciteren voor die resterende 16 uur. Doe je dat niet wordt je uitkering gestopt.

Maar als je voor zo'n hoog percentage afgekeurd bent zou je zeker eens met het UWV moeten gaan praten over een aanvullende WAO uitkering. Je zult dan moeten aantonen dat 36 uur per week niet haalbaar voor je is.
Je hebt dus zeker recht op een WAO, maar je zult dit niet zonder slag of stoot krijgen.
Eerst dus naar het UWV en jouw situatie uitleggen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste gast55366,

Je wilt graag weten of je minder kan gaan werken zodat je een bijbetaling gaat ontvangen via het UWV. Wanneer je minder wilt gaan werken kan je dit het best overleggen met je arbeidsdeskundige van het UWV.

Heb je toestemming van je arbeidsdeskundige gekregen om minder te gaan werken? In dat geval stuur je een wijzigingsformulier aan het UWV waarop je aangeeft dat het aantal uren dat je werkt wordt teruggebracht van 36 uur naar 20 uur. Vervolgens vraag je een WW-uitkering aan voor het aantal uren dat je minder bent gaan werken. Het UWV zal dan beoordelen of je in aanmerking komt voor een WW-uitkering. Wanneer je geen recht hebt op de WW dan gaan we kijken of we de 20 arbeidsuren kunnen aanvullen met je arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Als je een precieze berekening wilt van de aanvulling op je uitkering dan kan je bellen met UWV Telefoon Werknemers 0900-9294. We zullen dan je gegevens noteren en ervoor zorgen dat je binnen 3 dagen telefonisch of schriftelijk wordt geïnformeerd over de hoogte van een eventuele bijbetaling.

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/gt7vs2.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare