Hoe wordt de koerswaarde van een aandeel op de beurs de eerste keer vastgesteld?

Hoe wordt de koerswaarde van een aandeel op de beurs de eerste keer vastgesteld? Hoe gaat dit in zijn werk? Wat voor economische of wiskundige berekeningen zitten hierachter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De beursgang van een bedrijf wordt begeleid door o.a. banken en accountants. Zij zijn weken bezig om de hele beursgang voor te bereiden, en doen allerlei onderzoek wat de waarde is van zo'n bedrijf. Dat hoeven op zich niet al te ingewikkelde berekeningen te zijn.

Maar bij de vaststelling van de introductiekoers ben je er niet alleen, door naar de actuele waarde van zo'n bedrijf te kijken, of wat een opkoopfonds er voor zou willen betalen. Ook zal heel goed gekeken worden, wat de toekomstverwachtingen zijn. Een klein bedrijf, dat bezig is met onderzoek naar medicijnen tegen de ziekte van Alzheimer, en waar de verwachtingen hoog zijn, kan de introductiekoers opschroeven. In de introductiekoers zit dan ook al een stukje toekomst verwerkt. Maar een bedrijf dat in de rode cijfers zit, te maken heeft met een omzetdaling, en toch per se naar de beurs wil, zal een introductiekoers moeten verzinnen, die beduidend lager is dan de actuele waarde.

Het blijft allemaal een beetje gokken. Je zult een soort midden moeten vinden, tussen de werkelijke waarde en de toekomstige waarde. Is je introductiekoers te hoog, dan trappen beleggers er niet in, en mislukt de introductie. Is de introductiekoers te laag, dan loop je veel geld mis, en gaan de beleggers daar mee aan de haal. Beetje schipperen dus, en er wordt dan ook door de mensen die de beursgang begeleiden, heel goed over nagedacht. Soms wordt een geplande beursgang zelfs afgeblazen, omdat die dreigt te mislukken. Omdat het te weinig geld op zal leveren, wegens een te lage introductiekoers, of dat men denkt dat er te weinig belangstelling zal zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de beurskoers bij introductie bestaat zo geen standaard berekening. De koers is in belangrijke mate afhankelijk van de toekomstige winstverwachtingen van de onderneming. Je kunt natuurlijk wel de netto boekwaarde van de onderneming delen door het aantal uit te geven aandelen en dat als minimum nemen. Lijkt dat bedrag niet haalbaar dan heeft het geen zin om naar de beurs te gaan omdat je dan in feite geld weggeeft aan degenen die aandelen van je kopen. In dat geval zou overigens de toekomstige winstverwachting van de onderneming ook erg klein zijn.

Andere antwoorden (1)

In principe wordt de intrinsieke waarde van een bedrijf vastgesteld. Dit is een begrip uit de bedrijfseconomie. Het is de waarde van alle bezittingen van de onderneming, verminderd met de schulden die er zijn. Dit komt neer op het eigen vermogen wat er in de onderneming zit. Andere benamingen zijn de boekwaarde of theoretische waarde.