Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het belastingpercentage voor een 20-jarige, zonder loonheffingskorting?

Ik gebruik mijn loonheffingskorting al bij een baantje. Als ik hiernaast nog een tweede baantje neem, mag ik daar geen loonheffingskorting toepassen. Hoeveel procent belasting moet ik dan betalen over het loon verdiend met het tweede baantje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het belastingpercentage inkomstenbelasting is niet afhankelijk van heffingskortingen. Het belastingpercentage is en blijft 33,5 % in de eerste schijf, 42 % in de tweede en 52 % in de derde schijf. Waar je op moet letten is het volgende. Als een deel van het belastbare bedrag van de 2 baantjes samen in de 2e schijf komt. betaal je te weinig belasting. Want bij elk afzonderlijk baantje wordt maar belasting ingehouden over de 1e schijf. Heffingskorting is als het ware een eenmalige kortingsbon, waarmee je korting krijgt op het totaal te betalen bedrag aan belasting, die volgens de 1e, 2e en 3e schijf geheven is.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ligt er aan hoeveel je met het tweede baantje bruto ontvangt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Tot bruto circa € 1.550 per maand is de inhouding loonheffing voor de tweede en volgende baan 33%

Toegevoegd na 18 minuten:
Als je geen uitnodiging krijgt van de Belastingsdienst om aangifte te doen dan zit het er in dat je kans hebt dat je belasting terugkrijgt. Daarom in het eerste kwartaal 2013 en in elk volgend jaar met de aangifte op internet berekenen of je wat terugkrijgt. Loonheffing is namelijk geen eindheffing. D.w.z. te veel ingehouden wordt na aangifte (wel op eigen initiatief) terugontvangen. Te weinig ingehouden betekent, na uitnodiging van de fiscus tot aangifte, bijbetalen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ter onderbouwing
Zoals je kunt zien met de bijgevoegde link naar de witte maand-tabellen 2012 (de tabel die werkgevers moeten toepassen) is het percentage afgerond 33% en het feitelijke bedrag aan inhouding voor personen onder de 65 jaar zonder loonheffingskorting als volgt (voor enkele maandbedragen) :

tabelloon inhouding loonbelasting en premieheffing
100 32,75
500 165,33
1.000 330,66
1.500 496,00

Dat is dus de feitelijke inhouding, waarom is gevraagd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar en hoe zou ik belasting terug kunnen vragen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door in het eerste kwartaal van het daaropvolgende jaar aangifte te berekenen en via internet in te dienen bij de Belastingdienst. Zie ook antwoord.
fisbel
11 jaar geleden
Het belastingpercentage schijf 1 is voor 2013 niet 33% maar 37% - zie antwoord Pelle.

Andere antwoorden (1)

Dat zal dan zo'n 37% worden tot ongeveer 19.500 euro per kalenderjaar. Daarboven ga je naar het 42% tarief. Dit zijn de getallen over 2013, zie bron.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is wel zo dat als je met beide baantjes SAMEN niet over de ongeveer 6500 per kalenderjaar komt krijg je de betaalde belasting over je tweede baantje weer gewoon terug.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding